20 februari 2023

Verslag van de PR Bootcamp 'Zo maak je nieuws'

De geheimen van PR

 

Zeist, 16 februari 2023 | De link tussen PR en PR-Dashboard is uiteraard snel gemaakt. Maar met alleen een goede database vol journalisten en influencers kom je er niet. Tijdens de PR-Bootcamp ‘Zo maak je nieuws’ organiseerde PR-Dashboard in samenwerking met pr-bureau Talk About een inspirerende ochtendsessie op Kasteel Kerckebosch in Zeist. Een bevlogen workshop hoe je nieuws creëert voor jouw organisatie waarbij de 25 deelnemers vol inspiratie en ideeën naar huis terugkeerden.

Met meer dan 20 jaar ervaring in de PR- en communicatiebranche, zetten sprekers en oprichters van pr-bureau Talk About, Natasja Gregorowitsch en Karen Baelde, een sterke ochtendsessie neer. Hun creatieve blik en praktijkvoorbeelden inspireerden de deelnemers over hoe je de kans op free publicity kan vergroten met ‘nieuwshaakjes’ en tips&tricks.

 

Geen nieuws maar wel een goed verhaal
“Geven en nemen is cruciaal om een goede band met een journalist of influencer op te bouwen en in stand te houden. Zo is het soms van belang om een advertentie in een magazine of krant in te kopen. Misschien niet zo fijn voor je budget maar dan  lees je enkele weken later wel een redactioneel artikel over jouw product of organisatie terug. Het draait echt om die wisselwerking”, vertelt Gregorowitsch. De dames van het pr-bureau benadrukken tijdens de workshop ook het belang van een goede database. “Wij werken zelf alweer een hele tijd met De Perslijst van PR-Dashboard. Destijds leverde het voor ons vooral tijdswinst en professionalisering. Maar tegenwoordig zorgt het binnen ons bureau echt voor meer continuïteit en efficiency.”

De bezoekerslijst van de volgeboekte workshop bestond uit verschillende organisaties en pr-bureaus die vooral inspiratie kwamen halen en ideeën uitwisselden. “Het is goed om ervaringen en ideeën te horen over hoe anderen hun publiek bereiken”, aldus de woordvoerder van een farmaceutische multinational tijdens de afsluitende netwerklunch. “Het is soms zo voor de hand liggend zoals praten met collega’s over nieuwe projecten of een issuekalender om zo in te haken op bestaande momenten maar je moet er wel aan denken en tijd voor vrij maken.” 

Dat het vertellen van het juiste verhaal aan de juiste doelgroep niet altijd zo eenvoudig is, blijkt uit de ervaringen van de verschillende deelnemers. Zo loopt de farmaceut tegen het probleem aan dat er geen reclame voor geneesmiddelen gemaakt mag worden en benoemt een deelnemende stichting dat zorgen omtrent privacy altijd op de loer liggen. “We vinden genoeg aanleidingen om nieuws te creëren. Alleen het delen van beeldmateriaal roept soms privacy en juridische problemen op.”

 

PR voor meer zichtbaarheid en naamsbekendheid
Al met al was het een succesvolle PR-Bootcamp die naar verwachting in de toekomst terug zal keren. Wil jij toch liever direct aan de slag met meer zichtbaarheid en naamsbekendheid voor jouw organisatie? Boek dan een exclusieve PR-workshop bij Talk About PR en ontdek hoe jouw bedrijf door PR nóg succesvoller wordt. 

Het volgende PR-Bootcamp is op 30 maart en betreft een kennismaking met onze nieuwe editor? Meer informatie op www.pr-bootcamp.nl.

 

Teams PR-Dashboard en Talk About. V.l.n.r.: Kim Klaver, Jeroen Goeman Borgesius, Natasja Gregorowitch en Karen Baelde.