Het gezicht achter ...

 

In de artikelenreeks ‘Het gezicht achter…’ laten we de collega’s van PR-Dashboard aan het woord. Hoe is hun liefde voor PR ontstaan? Hoe gaan ze om met thema’s als kunstmatige intelligentie en innovatie? Dit keer: Kim Klaver, Managing Director van PR-Dashboard.

 
Kim Klaver

Bio:

Kim Klaver
50 jaar
Sinds 2017 (weer) actief bij PR-Dashboard
Sinds 2023 als Managing Director
Eerder gewerkt als communicatiemanager, PR-manager, woordvoerder en als freelance copywriter en communicatie-adviseur.
2 kinderen: 21 en 19 jaar

 

Wat doet een Managing Director (bij PR-Dashboard)?

Nou, de vraag kan misschien beter zijn: wat doe je niet? Want wie denkt dat ik de hele dag alleen maar delegeer, die heeft het mis. Mijn werk is een cocktail van denken en doen en dat loopt de hele dag door elkaar. Zo kan ik het ene moment een gesprek hebben over de mogelijkheden voor een nieuwe (door)ontwikkeling en het volgende moment een training geven voor De Perslijst. Daarna plan ik een demo met een prospect in, om vervolgens met mijn collega’s in gesprek te gaan over onze database. Super divers dus.

 

Hoe is jouw liefde voor PR ontstaan?

Tijdens mijn studie aan de School voor Journalistiek ging ik stage lopen bij Write Media Consultants, een PR-bureau in Amsterdam. Dat was natuurlijk geen journalistieke invulling van de stage, maar het betekende wel heel veel schrijven in combinatie met het organiseren van persreizen naar bijvoorbeeld Walt Disney World. Een gouden tijd, ook omdat ik toen de eerste medewerker was van de eigenaar en oprichter van PR-Dashboard, Jeroen Goeman Borgesius. Van hem heb ik de kneepjes van het vak geleerd en we zijn altijd bevriend gebleven. 

 

Hoe ben jij bij PR-Dashboard terecht gekomen?

In 2017 belde Jeroen mij en vroeg me of ik weer voor hem wilde komen werken. Die kans heb ik met beide handen aangegrepen, ik was enorm toe aan een nieuwe job. Ik ben begonnen met sales en het geven van demo’s, maar al snel hield ik me bezig met klantcontact en trainingen geven. Ik zag ook kansen voor het bedrijf en heb die gedeeld met Jeroen. We zijn in de loop der jaren steeds meer gaan samenwerken en in januari van dit jaar proostten we op mijn nieuwe baan. Intussen hebben we een rebranding achter de rug, profileren we ons als ontwikkelaar van PR-software en zetten we vol in op de nieuwe Persvragen software. Onze identiteit is heel sterk en we hebben een heel hecht team.

 
 

Wat maakt PR-Dashboard interessant voor communicatieprofessionals?  

Wij maken verschillende PR-software-oplossingen. De bekendste is De Perslijst, waarmee medewerkers van communicatie-afdelingen en PR-bureaus veel tijd besparen. Want hoe makkelijk is het als je een persbericht vanuit 1 systeem kunt maken, versturen naar de juiste journalisten en vervolgens met een druk op de knop in je eigen newsroom kunt plaatsen? Of zelfs direct je resultaten kunt monitoren? Ook voor meer tactische en strategische functies zoals communicatie-adviseurs, issuemanagers en woordvoerders is onze PR-software een must. Zo kun je met Persvragen de lopende issues en binnenkomende persvragen vastleggen, verdelen en weet je wie de interne kennisdragers zijn. Dat is allemaal van grote waarde in een wereld waarbij snel geschakeld moet worden zonder de focus op de inhoud te verliezen.

 

Wat is de waarde van PR-Dashboard voor een journalist?

Omdat wij journalisten indelen op expertisegebied en ook precies de informatie vermelden die de journalisten zelf met ons delen, ontvangen ze via onze abonnees zo min mogelijk niet-relevante persberichten. Spammen via onze software is dan ook vrijwel onmogelijk en wij zijn daar ook nog eens heel alert op. Want we weten hoe irritant het is voor een journalist om onnodige berichten te ontvangen. Daarom staat er onder ieder persbericht dat via ons systeem wordt verzonden ook altijd een uitschrijflink die direct koppelt met het account van onze abonnee. En hoewel dat wettelijk verplicht is, doen lang niet alle leveranciers van journalistendatabases dat. 

 

Waarom PR-Bootcamps?

Het is als PR-professional natuurlijk heel belangrijk om je te blijven ontwikkelen en een netwerk op te bouwen. PR-Bootcamp voorziet in beide behoeften: we organiseren kennissessies over relevante onderwerpen in de wereld van PR en zorgen voor ontmoetingen tussen professionals. Win-Win!

 

Hoe blijf jij jezelf ontwikkelen op dit gebied? 

Het is voor mij ook wel weer eens tijd om iets te leren en ik denk zelf aan een introductie-opleiding in Finance. Dus niet PR-inhoudelijk. Wat ik ook altijd doe is mijn ogen en oren goed openhouden: wat speelt er bij onze klanten en in het vakgebied? Dat houdt mij scherp en zo kan ik inhoudelijk ook inspelen op de wensen van onze abonnees.

 

Hoe hou je balans tussen werk en privé? 

Eigenlijk heel simpel: hard werken, veel leuke dingen doen en goede boeken lezen.

 

Wat wilde je als kind eigenlijk worden?

 Ik wilde schrijver worden. Misschien komt het er nog eens van om dat boek te realiseren. In de tussentijd heb ik het geschopt tot columnist bij een regionaal medium, dus dat vind ik al helemaal te gek.

 

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?

Eigenlijk zijn het twee adviezen, een van mijn vader en een van mijn moeder, allebei even waardevol. Mijn vader leerde me om hoofd- van bijzaken te scheiden. Dat vind ik van nature niet makkelijk want ik heb altijd allerlei ideeën en gedachten, maar het is wel een leidraad geworden bij het nemen van mijn beslissingen. Van mijn moeder heb ik geleerd om voor jezelf te kunnen zorgen, in welke situatie dan ook. Ik vertaal dat naar mijn persoonlijke motto: verdien altijd je eigen geld en blijf jezelf ontwikkelen.

 

Hoe zie je PR-Dashboard over twee jaar gezien de snel veranderende technologieën?

Hoewel de technologie inderdaad als een razende gaat, blijven menselijke behoeftes hetzelfde: verbinding maken en je doel bereiken. Ik denk dat het heel belangrijk blijft om goed te weten waar je als organisatie voor staat en dat technologie je daarbij helpt. Dus als wij bijvoorbeeld AI in onze software implementeren, dan doen we dat omdat het van toegevoegde waarde is voor onze abonnees, niet omdat het nu eenmaal de ontwikkeling is en we daarin mee moeten. Dus als je me vraagt waar wij staan over twee jaar, dan zou het antwoord net als nu zijn: een flexibele, persoonlijke organisatie met de beste oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals (oh, en natuurlijk komt AI er zeer binnenkort aan in onze oplossingen).