Het belang van onderzoek naar de relatie tussen journalisten en pr-mensen
|
"Ik ben zelf tien jaar journalist geweest bij De Telegraaf. In die tijd merkte ik al een kloof tussen journalisten en PR-mensen. Die kloof ontstond niet bewust, maar PR-professionals wisten gewoon niet heel veel over journalisten en hun werkwijze. Daarna heb ik nog 15 jaar een PR-bureau gehad. Daar leerde ik hoe tijdrovend het is om een goede database op te bouwen en te onderhouden. |
Jeroen Goeman Borgesius
|
Vandaar dat ik een jaar of tien geleden, vanuit PR-Dashboard, een manier bedacht om journalisten en PR-professionals meer op de hoogte te brengen van elkaars werkwijzen en behoeften. En zo ontstond het onderzoek." |
Geen of kleine redacties |
Nabellen |
Zij zitten dus niet te wachten op onnodige telefoontjes. Bijna 94% van de journalisten geeft aan dat hij of zij liever niet gebeld wil worden, tenzij het voor heel relevant en aanvullend nieuws is. Hetzelfde geldt voor het twee keer versturen van eenzelfde nieuwsbericht. Een persbericht één keer verzenden is echt voldoende.” |
Twee kanten |
Aanpassingen PR-Dashboard |
250 journalisten |
65% freelancers |
Een freelancer is moeilijker te bereiken dan een journalist die in dienst is bij een uitgever. Dat zien we terug in de hoeveelheid persoonlijk contact tussen journalisten en PR-mensen. Tegenwoordig heeft 91% van de journalisten zelden tot nooit persoonlijk contact met PR-professionals. Dit is ruim een verdubbeling sinds 2020 toen nog maar 44% zelden of nooit persoonlijk contact had.” |
Sterk gedaald vertrouwen in social media |
Dit zagen we terug in de resultaten van de onderzoeken zes en vier jaar geleden. Maar de uitkomsten van het huidige onderzoek tonen dat social media momenteel als heel onbetrouwbaar worden gezien. Slechts 4% vindt Facebook een betrouwbare bron en voor X is dit 8%." |
Persbericht is belangrijke bron |
Persoonlijk contact |
Omdat veel journalisten vanuit huis werken én weinig tijd hebben, wordt persoonlijk contact maken wel complexer. Het is echt aan de PR professionals om hier passende oplossingen voor te verzinnen. En gezien de creatieve inslag van deze sector heb ik daar alle vertrouwen in. Deze ontwikkelingen maken het vak echt weer een uitdaging." |