25 september 2020

Houd deze 4 trends in gedachte bij het maken van een modern PR plan

Je hoort en leest het regelmatig: ‘PR is dood’. Maar degenen die dat zeggen zijn waarschijnlijk blijven hangen in ouderwetse PR. Want PR is helemaal niet dood, het is anno 2019 alleen anders, namelijk moderner en digitaler! Blijf dus op de hoogte van de nieuwste trends op PR-gebied. Makkelijker gezegd dan gedaan, want veranderingen op het gebied van digitalisering gaan razendsnel. We helpen je daarom graag een handje door vier grote PR trends voor je op een rijtje te zetten.


1. PR en content marketing gaan hand in hand

Bij het maken van een modern PR plan komt content marketing gegarandeerd om de hoek kijken. Want om een band op te bouwen met je publiek, zul je hun vertrouwen moeten winnen. En dat doe je in ieder geval niet door simpelweg het hardst te schreeuwen. Hoe je dit wel doet? Door het delen van relevante en waardevolle content. PR en content marketing zullen dan ook steeds nauwer samen gaan werken. Hierbij zal PR zorgen voor een positief merkimago en content marketing zorgt ervoor dat die goede reputatie omgezet wordt in leads en uiteindelijk klanten en omzet. Zorg dus dat jouw PR plan in lijn ligt met het content marketing plan voor het komende jaar.


2. PR meetbaar maken

Je leidinggevende of opdrachtgever is meestal niet geïnteresseerd in hoeveel journalisten je hebt benaderd. Ze hebben veel meer belang bij de vraag hoe het PR-bericht wordt ontvangen. Daarom is het belangrijk om te onderzoeken hoeveel media-aandacht het bericht uiteindelijk heeft opgeleverd. Om het succes van je berichten aan te tonen moet je deze blijven monitoren. Dit monitoren kan heel eenvoudig met de juiste tools. Uiteindelijk werk je er zo naar toe dat PR steeds beter meetbaar wordt en dat je, net zoals bijvoorbeeld bij marketing, daadwerkelijk de resultaten en ROI van je activiteiten kunt zien. Dat is niet alleen leerzaam voor jouzelf, maar ook interessant voor je leidinggevende of opdrachtgever!


3. De juiste tools maken PR efficiënter en persoonlijker

Veel PR professionals staan sceptisch tegenover tools omdat het bij PR juist draait om persoonlijk contact en het opbouwen van relaties. Maar het één hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten. Sterker nog, digitale tools maken het juist makkelijker om het contact met journalisten en influencers te onderhouden. Zo is een goede media database eigenlijk een soort CRM systeem voor je mediacontacten. Tools gebaseerd op artificial Intelligence en machine learning maken bepaalde taken stukken eenvoudiger en kunnen je een hoop werk uit handen nemen. Zo zijn er handige systemen waarin je je contactenlijst up to date kunt houden, die je helpen om de juiste mediacontacten te selecteren en ook nog eens bij kunt houden wat deze contacten met jouw berichten doen. Bovendien kun je bij ieder contact ook extra details noteren. Hierdoor hoef je voor een personal touch slechts een blik in je database te werpen!


4. Publicatie is niet het einddoel

Je persbericht is in meerdere media geplaatst, goed nieuws! Maar je taak zit er op dat moment nog niet op. Hoe goed je bericht ook geschreven is en op hoeveel kanalen het ook is geplaatst, uiteindelijk draait het allemaal om reputatie en klanttevredenheid. Juist daarom is het belangrijk om naast bereik ook engagement te monitoren. Maak dus onderscheid tussen kwalitatieve en kwantitatieve resultaten. Met kwantitatief wordt bedoeld hoe vaak het bericht bijvoorbeeld gedeeld, geliket of geplaatst is. Door deze gegevens te analyseren weet je beter op welke kanalen je een bericht voortaan kunt plaatsen. Bij de kwalitatieve meting draait het om het sentiment. Op welke manier wordt er over de berichten gepraat?

Zoals je hebt gelezen is PR dus nog steeds kerngezond. Sterker nog, het is meer aanwezig en beter meetbaar dan ooit. Door gebruik te maken van de juiste tools kun je jouw persberichten bij de juiste journalisten in de picture zetten. Wil je meer lezen over PR in het digitale tijdperk? Download dan ons e-book. Want met een goed PR plan vergroot je de kans op succesvolle PR-campagnes.