25 september 2020

4 redenen waarom je PR campagne slecht loopt + 5 slimme oplossingen

Een goede PR campagne kan heel waardevol zijn voor je bedrijf. Maar wanneer de campagne niet goed opgezet is of niet goed wordt opgevolgd, steek je een hoop geld en tijd in iets wat uiteindelijk niks oplevert. Hoe voorkom je dat je PR campagne een teleurstelling wordt? Kant en klare oplossingen zijn er niet want geen enkele campagne is hetzelfde. Maar er zijn wel een aantal factoren die bepalend zijn voor het succes van deze campagnes. In dit blog deel ik vier redenen waarom je PR campagne slechte resultaten oplevert en geef ik meteen vijf tips om die problemen bij toekomstige campagnes te voorkomen.

1.     Geen duidelijke doelen

Start je een PR campagne zonder vooraf doelstellingen op te stellen, dan weet je simpelweg niet wanneer je campagne succesvol is of niet. Natuurlijk kun je in grote lijnen aantonen of een campagne iets oplevert, maar waar dat ‘m in zit blijft zonder meetbare resultaten slechts gissen. Niet voor niets werken veel bedrijven met key performance indicators (KPI’s). Hiermee wordt het succes van een bepaalde actie of campagne gemeten. Toch wordt deze methode op PR afdelingen vaak achterwege gelaten. De oplossing voor het ontbreken van duidelijke doelen klinkt wellicht cliché, maar probeer doelstellingen SMART te maken. Door al je werkzaamheden en projecten op te splitsen in kleine stappen, zie je eenvoudiger waar en wanneer het misgaat als de resultaten tegenvallen.


2.     Niet de juiste boodschap of ontvanger

Dit is één van de meest gemaakte fouten binnen PR. Let erop dat een bericht waarde toevoegt, en niet alleen bestaat uit promotie van je product. Een uitsluitend op promotie gebaseerde tekst of een algemene onpersoonlijke tekst zal niet opvallen bij de journalist, waardoor de kans op plaatsing kleiner wordt. Zorg dat het bericht niet alleen aansluit op het medium waarvoor de journalist werkt, maar zorg dat het ook aansluit op het vakgebied van de journalist. Hoe je journalisten nog blijer maakt? Schrijf de pitch zo, dat de journalist direct begrijpt waarom het onderwerp nieuwswaardig en interessant genoeg is om te plaatsen. Om het bericht aan te laten sluiten op het vakgebied van de journalist kun je bijvoorbeeld zijn of haar LinkedIn pagina bekijken, of met mediamonitoring zijn/haar oude artikelen lezen. Daar kun je dan met je bericht op inspelen. Bovendien kan het handig zijn naar eerder werk van journalisten te kijken. Probeer tot slot zo goed mogelijk je contactenlijst up to date te houden.


3.     Follow up in plaats van voorwerk

Follow up is de grootste bron van irritatie bij journalisten. In een recent onderzoek van PR-Dashboard bleek heel duidelijk dat de mailbox en telefoon van een journalist overbelast zijn. Op de vraag ‘Wat moet een PR-professional doen na verzending van zijn persbericht?’ kwamen antwoorden als “NIETS”, “van de telefoon afblijven” en “koffie drinken”. Veel beter is om vooraf veel werk te steken in het selecteren van de juiste journalisten. Heeft je bericht meerdere invalshoeken, maak dan meerdere versies van je persbericht. Je kunt dan in de kop en het intro meteen aangeven waarom het voor die journalist interessant is. Dat heeft het beste effect. Een goed PR-verzendsysteem maakt het je makkelijk om een persbericht te kopiëren.


4.     Onnodige fouten maken

Is je pitch te lang, bevat het typefouten of staat de belangrijkste informatie onderaan weggestopt? Dan kun je er bijna zeker van zijn dat een hoop geadresseerden de pitch zullen negeren. Sterker nog, velen zullen je bericht in dat geval niet eens openen. Wil je de kans op een succesvolle pitch vergroten? Wees er dan in ieder geval zeker van dat de pitch foutloos geschreven is. Grammaticale fouten zijn een doorn in het oog van iedere journalist. Neem daarom altijd het zekere voor het onzekere en ga voor het versturen van je pitch voor een dubbelcheck.

Met een succesvolle PR campagne kun je je onderscheiden van andere bedrijven. Bovenstaande tips zijn een stuk makkelijker te realiseren wanneer je digitaal werkt. Maak slim gebruik van tools en databases waarmee je journalisten en media goed kunt vinden, contacten en opvolgen en waarin je de resultaten van de campagne kunt meten en monitoren. Benieuwd naar meer tips om van jouw PR-strategie een succes te maken? Download dan ons e-book.