Timing is alles: Hoe je persberichten perfect afstemt op media deadlines

Timing is alles: Hoe je persberichten perfect afstemt op media deadlines

Het moment waarop je een persbericht naar de pers verstuurt, is een van de belangrijkste beslissingen voor het verkrijgen van zoveel mogelijk publiciteit. Toch wordt hier vaak niet voldoende aandacht aan besteed.

De meeste pers- en verzendlijsten bestaan uit een mix van media. Dat is positief, maar het is vervolgens belangrijk om deze media te verdelen op basis van de frequentie waarin ze verschijnen. Hieronder leggen we uit hoe je het effect van je persbericht maximaliseert door de juiste timing te kiezen.

Moment van verzending van persbericht
Wil je meer dan alleen online publicaties bereiken? Dan zijn meerdere verzendmomenten nodig vanwege de verschillende deadlines van mediakanalen. Voor maandbladen is het essentieel om hen twee tot drie maanden voor de publicatiedatum op de hoogte te stellen van het nieuws. Voor weekbladen is een marge van twee weken voor de publicatie raadzaam. Dagbladen en online media daarentegen moeten niet eerder dan drie dagen voor de gewenste publicatiedatum worden benaderd.

Plan je persbericht dus zorgvuldig, rekening houdend met de deadlines van de diverse media en eventuele follow-up activiteiten, zoals het benaderen van journalisten voor aanvullende informatie of interviews.

Filter op deadline
Sommige PR-platforms, zoals PR-Dashboard, bieden de mogelijkheid om te filteren op de frequentie waarin de media verschijnen. Hiermee kun je bepalen wanneer je het beste welke media een persbericht kunt toesturen.

Pas vervolgens het persbericht aan op basis van deze informatie:

  • Voor magazines: "In juli zal de nieuwe Tesla XYZ beschikbaar zijn."
  • Voor weekbladen: "Vanaf 21 juli zal de nieuwe Tesla XYZ beschikbaar zijn."
  • Voor dagbladen: "Vanaf deze week zal de nieuwe Tesla XYZ beschikbaar zijn."

Met PR-Dashboard is het eenvoudig om een persbericht te kopiëren en aan te passen. Over het algemeen geldt: hoe meer versies je hebt voor specifieke media en hoe beter deze zijn afgestemd op de deadlines, hoe groter het succes.

Meer relevante plaatsingen en een betere relatie met journalisten
Door rekening te houden met de specifieke deadlines van elk medium en de juiste inhoud van het persbericht, zorg je voor meer relevante plaatsingen. Zowel journalisten als jouw opdrachtgever of organisatie zullen je dankbaar zijn.

Zoals je ziet, omvat PR meer dan alleen het schrijven en versturen van een persbericht. De extra inzet loont; wie bovenstaande aanbevelingen ter harte neemt, behaalt betere resultaten uit de PR-inspanningen.

Microtiming van je persbericht
Naast het bepalen van de verzendmomenten van persberichten op basis van frequentie, is er ook nog micro-timing: op welke dag en welk tijdstip is het beste om je persbericht te verzenden? Daarover binnenkort meer.