Waar zit een journalist absoluut niet op te wachten?
Als PR-professional probeer je de journalist zo goed mogelijk te faciliteren. Het is een samenwerking die twee kanten op werkt: de journalist kan door jouw toedoen zijn werk efficiënt doen en in ruil daarvoor komt de organisatie waarvoor je als PR-professional werkt in het nieuws. Maar soms verschuift de balans in de samenwerking doordat organisaties nieuws bij de verkeerde journalist neerleggen of nieuws denken te hebben waar de journalist helemaal niet op zit te wachten.
PR-Dashboard voerde recent onderzoek uit naar de samenwerking tussen PR-professionals en journalisten. Het onderzoek toont niet alleen aan dat journalisten een voorkeur hebben voor hoe zij nieuws van PR-professionals ontvangen, maar ook de zaken waar zij absoluut niet op zitten te wachten.
1. Nabellen
Met stipt op één staat nabellen. Journalisten hebben het druk. Redacties worden steeds kleiner en er moet meer nieuws, sneller gepubliceerd worden. Op de vraag ‘wat moet een PR-professional doen na het uitsturen van een persbericht’ werd dan ook vooral geantwoord met: NIETS. Een goede strategie is key wanneer je een journalist wilt bellen over een persbericht. Weet je zeker dat je persbericht relevant is voor de journalist? Bel dan vooraf en bied de journalist het nieuws bijvoorbeeld in combinatie met een interview of exclusiviteit aan.
2. Niet-passend onderwerp
Journalisten schrijven over onderwerpen waar ze in thuis zijn. Zo kunnen ze nieuws snel op waarde inschatten en weten ze hoe en bij wie ze moeten fact-checken. Een redactie wordt ook op basis van onderwerp ingedeeld. Uit het onderzoek van PR-Dashboard blijkt dat 43% van de ondervraagde journalisten tussen de 10 en 50 persberichten per dag in hun inbox ontvangen. Die persberichten worden door 73% binnen 10 seconden gescand en 48% leest minder dan 30% van die e-mails.
Dat komt vooral omdat journalisten persberichten ontvangen die voor hen niet relevant zijn en waar ze niets mee kunnen. Spendeer dus wat meer tijd aan het opstellen van een goede medialijst, want er is een kans dat jouw e-mail de volgende keer, als je wel relevant nieuws hebt, als spam wordt gemarkeerd!
3. Commerciële berichten
Wat voor een bedrijf geweldig nieuws kan zijn, kan voor PR doeleinden absoluut geen nieuwswaarde hebben. Gaan producten in de uitverkoop? Gaat het bedrijf verhuizen? Is er een opening van een nieuwe locatie? Het is niet alleen per organisatie afhankelijk of en voor wie het nieuws relevant is, het maakt ook uit hoe het bericht geschreven is. ‘Marketingteksten’, zoals “dit product is het beste en is leidend op het gebied van data solutions”, horen niet thuis in een persbericht. Laat PR over aan de professionals, zodat het nieuws op de juiste manier richting journalisten gestuurd wordt.
4. Persbericht in PDF
De organisatie waarvoor je werkt heeft wellicht een huisstijl en het persbericht wil je natuurlijk graag in die stijl opmaken. Maar voor een journalist is niets vervelender dan een PDF waaruit de tekst moet worden gekopieerd en geplakt en dat dat niet lukt zonder dat het een puinhoop wordt. De enige optie is het overtypen of uren bezig zijn met het enters, spaties en leestekens op de juiste plek te zetten. Niet voor niets ontvangt 80% van de journalisten een persbericht het liefste als platte tekst.
5. Fouten
Oké, een fout is menselijk en niet iedere journalist zal er over struikelen, maar een persbericht of begeleidende mail vol met fouten is voor een journalist een doorn in het oog. Journalisten zijn immers bezig met taal. Het is niet voor niets dat maar liefst 44% van de journalisten regelmatig tot vaak fouten uit persberichten halen die zij krijgen toegestuurd.
PR-Dashboard helpt je bovenstaande fouten te voorkomen. Je kunt bijvoorbeeld na het versturen van een persbericht zien welke journalist het bericht heeft ontvangen, geopend en de bijlage heeft gedownload. Je kunt dan inschatten of het de moeite waard is om na te bellen. Ook kun je met PR-Dashboard makkelijk perslijsten samenstellen op basis van de vakgebieden van journalisten en de onderwerpen waarover ze schrijven. Bovendien kun je op regio, mediatype en doelgroep zoeken. En met de handige bijlagefunctie kun je altijd je persbericht in PDF bijvoegen, mocht je dat alsnog willen doen.