06 januari 2021

Printmedia monitoring in handen van twee partijen

De twee grootste uitgeverijen van Nederland, Mediahuis en DPG Media, hebben recent besloten dat printmedia monitoring (het digitaal aanbieden van knipsels van printartikelen) nog maar door twee partijen mag worden aangeboden: LexisNexis en ArtikelPro. 

Hierdoor zijn niet alle aanbieders meer in de mogelijkheid om zelf printmedia aan te bieden. Wij zetten in dit artikel de verschillende mogelijkheden voor printmedia monitoring op een rij.

Mediahuis en DPG Media bepalen
Mediahuis en DPG Media hebben samen vrijwel de hele Nederlandse printmedia van kranten en tijdschriften in handen. Mediahuis biedt bijna 30 titels, variërend van De Telegraaf tot het tijdschrift Autovisie. De titels van DPG Media variëren van Algemeen Dagblad tot het magazine Nouveau.

Bij de printmedia monitoring wordt onderscheid gemaakt tussen de grootzakelijke markt en de kleinzakelijke markt.

Grootzakelijk is aangewezen op LexisNexis
Onder Grootzakelijk vallen overheidsinstanties die plaatsen met meer dan 100.000 inwoners vertegenwoordigen, bedrijven met meer dan 100 werknemers en organisaties die in het Handelsregister zijn geregistreerd onder SBI 2008- activiteitencode 69 en meer dan 10 medewerkers hebben.

Kleinzakelijk wordt bediend door LexisNexis en ArtikelPro
Alle bedrijven die niet vallen onder de voorwaarden van Grootzakelijk, zijn automatisch Kleinzakelijk.

De opties
Iedereen die printmedia van Mediahuis en DPG Media wil aanbieden, moet dat doen via LexisNexis of ArtikelPro. Er zijn een aantal aanbieders die hiervan gebruik maken. Wij sommen hieronder alle opties - voor zover voor ons bekend - voor het ontvangen van printknipsels van Mediahuis en DPG Media op.

LexisNexis
LexisNexis is de bron van alle knipsels. De kosten voor een abonnement bij LexisNexis starten op ongeveer €350 euro per maand en dat kan oplopen naarmate je meer knipsels ontvangt of meer dienstverlening afneemt.

LexisNexis biedt naast printmedia ook monitoring van radio, televisie, online en social media. Het is bovendien de enige aanbieder die mag terugzoeken. Wil je regelmatig iets teruglezen dat een week, een maand of een jaar geleden in printmedia stond, dan is LexisNexis de juiste keuze. Daarbij heeft het verzendsysteem van PR-Dashboard een ingebouwde koppeling met LexisNexis.

ArtikelPro
ArtikelPro bedient de Kleinzakelijke markt en werkt met staffels voor de af te nemen knipsels en het aantal gebruikers. Naast Mediahuis en DPG Media biedt ArtikelPro ook toegang tot een reeks aan andere uitgevers.

Media Info Groep
Media Info Groep (MIG) levert onder toezicht van LexisNexis en ArtikelPro nog steeds printmedia knipsels. Dat mag MIG doen voor kleine ondernemingen via ArtikelPro en voor de grote ondernemingen via LexisNexis. PR-Dashboard heeft ook een ingebouwde koppeling met Media Info Groep.

BuzzCovery
Het online media monitoringsprogramma BuzzCovery biedt, in combinatie met een abonnement op Media Info Groep, het meest veelzijdige overzicht van online en printartikelen. Met BuzzCovery heeft PR-Dashboard een directe koppeling. Neem contact op voor een gratis testweek.

OBI4wan
OBI4wan is een monitoring tool waarbij je een abonnement op Media Info Groep moet nemen om printmedia in het systeem te ontvangen. Voor een extra bedrag per maand stuurt MIG de data naar OBI4wan. Ook met OBI4wan heeft PR-Dashboard een ingebouwde koppeling.

Coosto
Ook voor het ontvangen van printartikelen in Coosto moet je eerst een abonnement op Media Info Groep nemen.

Clipit
Clipit werkt, net als BuzzCovery, OBI4wan en Coosto, ook in combinatie met een abonnement op Media Info Groep. Je betaalt een extra bedrag per maand waarvoor Media Info Groep de data naar Clipit stuurt. De printknipsels worden door Media Info Groep afgenomen bij LexisNexis of ArtikelPro.

Gratis proefweek
Wanneer je wilt weten of de overstap naar online media monitoring voor jou een betere keus is, neem dan contact op met PR-Dashboard voor een gratis proefweek van BuzzCovery via vragen@pr-dashboard.nl.