Newsroom: laat journalisten niet oeverloos zoeken
|
In dit artikel duikt PR-Dashboard dieper in op een instrument dat velen kennen, maar wellicht nog niet gebruiken: de newsroom, perspagina, pressroom of welke naam je aan dit beestje wilt geven. Onbekend maakt onbemind, maar na het lezen van dit artikel weet je alles over newsrooms en kun je bepalen of dit iets is voor jouw organisatie of die van je klant. |
Laten we beginnen met een uitleg over de newsroom. Waar dit vroeger vaak een fysieke ruimte met mensen was, is een newsroom tegenwoordig meestal een digitaal platform (vaak een website) waar nieuws, beeldmateriaal en achtergrondinformatie worden verzameld en gepresenteerd. De belangrijkste doelgroep bestaat uit journalisten en media-professionals. Deze digitale ruimte of softwaretool stelt hen in staat om snel en nauwkeurig informatie over een organisatie of onderwerp op te zoeken en, indien gewenst, direct het juiste beeldmateriaal te downloaden voor publicaties. Hieronder wordt toegelicht hoe de newsroom gebruikt kan worden. |
Is een newsroom alleen voor grote bedrijven en organisaties?Er bestaat wellicht de illusie dat een newsroom alleen geschikt is voor grotere organisaties, maar dat is beslist niet het geval. Het kan nuttig zijn voor organisaties van elke omvang. |
Een newsroom vergroot de zichtbaarheid door persberichten, nieuws, updates en beeldmateriaal centraal te plaatsen, waardoor journalisten eenvoudig toegang hebben tot de informatie die ze nodig hebben voor publicaties. |
Daarnaast draagt een goed beheerde newsroom bij aan een professionele uitstraling en bouwt het vertrouwen op bij zowel de media als het publiek. |
Niet onbelangrijk zijn de SEO-voordelen. Door nieuws en persberichten online te plaatsen, kunnen bedrijven en organisaties hun zoekmachine ranking verbeteren en meer verkeer naar hun website trekken. |
Wat kan ik als PR-professional met een newsroom?PR-professionals onderhouden graag goede relaties met journalisten, en een newsroom is uitermate geschikt voor het beheren van persrelaties. Het biedt een platform om perscontacten, mediaverzoeken en andere relatiebeheer activiteiten te organiseren en te volgen. Het fijne is dat je real-time werkt, dus je bent niet afhankelijk van bijvoorbeeld een website beheerder om je (pers)informatie online te zetten. Journalisten kunnen zich aanmelden om op de hoogte te blijven van specifieke onderwerpen, en hun interesse is inzichtelijk. Zo kun je hen proactief benaderen wanneer er nieuws is dat voor hen relevant is. |
En als PR-bureau?Een PR-bureau kan een eigen newsroom inrichten en gebruiken om informatie en beeldmateriaal van zijn klanten te delen. Daarnaast kunnen ze ook een newsroom voor hun relaties opzetten en deze integreren in de website van de klant. |
|
Consistentie in PR-materiaalNiets is zo vervelend als achterhaald of onjuist nieuws dat over jouw organisatie wordt gepubliceerd. Of fotomateriaal dat wordt gebruikt terwijl de mensen op de foto niet meer werkzaam zijn binnen de organisatie. Een centrale online ruimte zorgt ervoor dat medewerkers eenvoudig informatie kunnen updaten. |
Via de newsroom is het gemakkelijk om persberichten, artikelen, foto's, video's en andere media-inhoud te beheren en bij te werken. Zo waarborg je consistentie in je communicatie. |
|