Plannen van je persbericht = meer succes
Door Jeroen Goeman Borgesius - directeur & founder PR-Dashboard
Meer versies en plannen van je persbericht = Meer succes
Wanneer je lang van te voren weet dat er een productlancering, evenement of nieuwe ontwikkeling plaats gaat hebben, stuur je persberichten dan in fases, afgestemd op de deadline van de media.
* Maandbladen moeten dat nieuws twee tot drie maanden voordat ze in de winkel liggen weten. Hou daar rekening mee.
* Hou bij weekbladen een marge van 2 weken aan voordat ze uitkomen
* Dagbladen en online media moet je niet eerder dan drie dagen voor de grote dag aanschrijven
Op die manier heeft iedereen de tijd om er naar te kijken en er iets mee te doen op het juiste moment. Door thuiswerken en steeds meer freelancers is er vaak ook geen centrale agenda meer waarin media toekomstige evenementen plaatsen. Jij moet dus de timing in de gaten houden.
Filter op frequentie
Zoek dus de journalisten bijeen die voor jou interessant zijn en filter dan op deadline. In PR-Dashboard heb je daar de knop Frequentie voor. Zo maak je drie lijstjes en vervolgens drie versies van je persbericht. Het enige wat je moet aanpassen is de kop en het intro.
“KLM vliegt vanaf december als eerste op Antarctica” voor de maandbladen.
“KLM vliegt vanaf 14 december als eerste op Antarctica” voor de weekbladen.
“KLM start deze week als eerste met vluchten op Antarctica” voor de dagbladen.
In PR-Dashboard kun je eenvoudig je persbericht aanvinken en dan kies je voor “ik wil-kopieren”
Meer versies = meer succes.