Verslag van workshop: Hoe zorg ik ervoor dat mijn persbericht wordt opgepakt?
Op uitnodiging van Media Info Groep (MIG) gaf onze oprichter Jeroen een workshop aan relaties van MIG. Door meer aandacht te besteden aan het verzendproces kunnen PR-professionals nog meer succes bereiken. Met dat idee presenteerde hij zijn kijk op persberichten. |
Jeroen had aangekondigd dat hij op elk moment onderbroken mocht worden en daar werd regelmatig gebruik van gemaakt. Dit leidde meer dan eens tot interessante discussies tussen deelnemers onderling en met Jeroen. Ondertussen zorgde zijn presentatie op het scherm dat alle punten een voor een aan de beurt kwamen. Hieronder een overzicht van deze punten. |
Onderwerp |
Met een beetje creatief denken zijn er vaak meerdere invalshoeken te bedenken voor een persbericht. Zo kun je dus met meerdere versies van je persbericht andere en nieuwe groepen journalisten bereiken. Als voorbeeld noemde Jeroen Disneyland Parijs. Naast reisjournalisten heeft hij trips georganiseerd met tuinbladen die de hoveniers van het Franse park te spreken kregen. Architectuur journalisten bezochten de hotels waarvan een paar door wereldberoemde architecten waren ontworpen. Met hulp van BN’ers kwamen de roddelbladen op bezoek en een wereldrecordpoging 'Grootste Schoolreis' bracht weer andere pers. |
Timing |
Wie rekening houdt met de frequentie van de verschillende media kan ook meer publiciteit scoren. Met een aantal voorbeelden zag iedereen dat het inderdaad mogelijk is om in dezelfde week op tv te komen, in een weekendbijlage te staan en een groot verhaal in een maandblad te hebben. Als je al die media maar apart benaderd op het moment dat voor hen juist is. |
Regionaal is groter dan landelijk |
Zodra je buiten de randstad komt worden de regionale media beter verkocht en gelezen dan de landelijke bladen vertelde Jeroen. Je moet ze dan wel regionale aandacht geven en liefst de plaatsnaam waar zij verschijnen in je kop verwerken. Dat is inderdaad extra werk, maar in zijn verzendsysteem ziet hij dat abonnees die deze aanpak gebruiken meer geopende emails zien. |
Vakpers |
Klein maar fijn is deze doelgroep. en ook zij willen vaak net iets anders worden benaderd dan de publieksmedia. Vaak zijn een andere kop en intro al voldoende om hun aandacht te trekken. Maar doe je je best, dan wordt je ook vaak beloond met meer media aandacht. Jeroen vertelde dat 36% van de journalisten binnen 5 seconden besluiten of ze een persbericht helemaal gaan lezen of wegklikken. |
Onderzoek |
Wil je meer van dit soort feiten weten? Doe dan mee aan het grote Pers en PR onderzoek dat PR-Dashboard elke 2 jaar organiseert tussen journalisten en PR- professionals. Dit jaar is er weer een nieuwe editie en wie deelneemt ontvangt alle cijfers, ook die van het journalistenonderzoek. |
Over Jeroen Voordat hij PR-Dashboard begon was hij tien jaar journalist en fotograaf bij De Telegraaf en had daarna 15 jaar een PR-bureau met klanten zoals Disneyland Parijs, Sony, Club Med, UPS en New Balance. |