Verslag van de PR-Bootcamp "Beginnen met PR"

Junioren, stagiaires en marketeers: in een ochtend op de hoogte van de basis van het vak |
PR-Bootcamp begint inmiddels een begrip te worden onder PR-medewerkers. Waar normaal gesproken ervaren vakgenoten deelnemen aan de sessies, was deze editie speciaal bedoeld voor stagiairs en junioren. Ook marketingprofessionals waren welkom, omdat zij doorgaans wat verder van deze specifieke tak van sport afstaan en hun kennis op deze manier konden verrijken. |
De circa twintig aanwezigen hadden uiteenlopende achtergronden. Er waren stagiairs van PR-bureaus, junior communicatiemedewerkers en zelfs een enkele medior en senior PR-professional. |
![]() |
Aan de hand van concrete PR-cases uit zijn eigen portfolio nam Niels de deelnemers mee in zijn wereld. Met veel klanten in de duurzame voedingsindustrie kwam al snel Tony's Chocolonely ter sprake, een relatie van Pow Comms. Waar vroeger drie soorten chocolade in het schap lagen, is dat inmiddels wel anders. Het uitgebreide en constant wisselende assortiment biedt volop PR-mogelijkheden. Een bijzondere smaak, met een opvallende naam en in een unieke verpakking, doet het goed in bladen als Delicious of LINDA. |
Niels hamerde erop: bied journalisten altijd maatwerk en stuur je persberichten nooit naar honderden journalisten zonder je af te vragen of het bericht bij hen past. Zelf koos hij bewust voor de foodsector, omdat hij het leuk vindt, maar ook omdat specialisatie helpt om je doelgroep, in dit geval journalisten en hun lezers, écht te begrijpen. |
Aan de jonge deelnemers gaf hij drie praktische adviezen voor goede relaties met de pers: |
Wat is PR? |
Tot slot haalde hij nog Johannes van Dam aan, de legendarische restaurantrecensent van het Parool. Kreeg je als horecagelegenheid een 9 van hem, dan kon je als restauranteigenaar je vakantie wel vergeten, in de positieve zin. De kracht van media, gevangen in een cijfer. |
Je bent geen platte verkoper, betrokkenheid brengt je heel ver Dit is de tijd om je netwerk op te bouwen! |