18 april 2025

Bigger is niet meer better: opkomst micro- en nano-influencers

Wie het goed wil doen op sociale media kan het beste kiezen voor media met een klein bereik. Het klinkt raar, maar het is inmiddels wel een feit. Bigger is zeker niet better.

Het Deense bedrijf Influencer Marketing Hub deed een onderzoek dat aantoont dat 70% van de bedrijven die in 2024 influencers inschakelden steeds meer de voorkeur gaven aan micro- en nano-influencers.

10 x 100.000 is meer dan 1 miljoen

Liever 10 verschillende influencers met 10.000 tot 100.000 volgers dan eentje met meer dan een miljoen. Het klinkt raar, maar wie kan er in hemelsnaam een vertrouwensband opbouwen met 1 miljoen volgers? In kleine aantallen gaat dat veel beter en daardoor hebben die kleine influencers een betere band met hun volgers, meer engagement en dus meer invloed.

In 2024 steeg het aantal adverteerders dat de voorkeur gaf aan influencers met maximaal 10.000 volgers van 39% naar 44%.

Meer geld

De budgetten nemen ondertussen moeiteloos toe. Het aantal bedrijven dat meer dan een half miljoen per jaar uitgeeft aan influencer marketing steeg van 11% in 2023 naar 14,5% in 2024 en onderaan de markt steeg het aantal bedrijven met een budget onder de 10.000 euro van 43% naar 47%.

Niet meer jokken over volgers

Het heeft er alle schijn van dat 2025 het jaar van de kleine influencers gaat worden. Tot nu toe kwam ons update team nog wel eens mensen tegen die met doorzichtige trucs hun aantal volgers probeerden op te pompen. De kans is groot dat dit jaar meer influencers direct eerlijk zullen zijn over hun aantal volgers of ze omlaag willen jokken.