Lokale PR, waarom het werkt en hoe je het inzet (longread)

Lokale publiciteit, sommige bedrijven zien er misschien weinig in, maar in dit artikel laten we zien voor wie het interessant is en waarom.  

Dagelijks brengen huis-aan-huisbladen, online platforms en radio- en tv-zenders in heel Nederland talloze nieuwsberichten. Regionale dagbladen combineren vaak lokaal, nationaal en internationaal nieuws, terwijl huis-aan-huisbladen, online platforms en regionale omroepen zich vooral richten op lokaal, regionaal of provinciaal nieuws.

Het verschil met nationale berichten

Lokale PR verschilt van landelijke communicatie doordat het specifiek is toegespitst op een bepaalde plaats en de organisaties die daar actief zijn. Waar een algemeen bericht vaak landelijke cijfers en resultaten bevat, wordt dit bij lokale PR vertaald naar een herkenbare context voor deze omgeving. 

Een recordopbrengst landelijk wordt bijvoorbeeld omgezet naar een lokaal succes in bijvoorbeeld Etten-Leur. En om het nog lokaler te maken is dat inclusief een lijst van deelnemende organisaties uit die plaats. 

De kracht van lokale PR

Een goed voorbeeld hiervan is de Grote Clubactie. Door middel van een automatiseringstool van PR-Dashboard kunnen lokale titels eenvoudig worden benaderd door de stichting met nieuws dat relevant is voor die regio. Zo worden in Delfzijl bijvoorbeeld de deelnemende clubs met de clubnaam uitgelicht in het persbericht en wordt dit proces twee keer per jaar herhaald. Dit gebeurt dus bij elke gemeente en de sportclubs die daar actief zijn. Hoewel de campagne landelijk wordt geregeld, is de lokale betrokkenheid essentieel voor het optimale bereik.

Hoe pak je lokale PR effectief aan?

Een sterke lokale PR-strategie begint met gedegen database-onderzoek. Bij sommige PR-tools kan je regionaal zoeken op gemeente, provincie of plaats. Bij grote steden komen er vaak veel resultaten naar voren, waardoor aanvullende filters zoals rubriek of publicatiefrequentie nuttig kunnen zijn.

Huis-aan-huisbladen pakken divers lokaal nieuws op en zijn daarom waardevolle kanalen. De kans dat jouw persbericht gepubliceerd wordt is groot als dat lokale elementen bevat. Of dat nu gaat over de opening van een nieuwe winkel, uitbreiding van een horecagelegenheid of aandacht voor een lokaal initiatief.
Daarnaast kan een platform als De Perslijst helpen om op gemeentelijk niveau met een druk op de knop gedetailleerde lijsten te genereren.

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen regionale en lokale media. Regionale dagbladen bevatten vaak zowel landelijke als regionale secties, terwijl lokale media meer ruimte bieden voor nieuws uit de directe omgeving. Een evenement in Bergen kan bijvoorbeeld het best worden gepromoot door in De Perslijst te filteren op frequentie en titelsoort. Op deze manier bereik je huis-aan-huisbladen, maar voorkom je dat je lokale radio over het hoofd ziet. Een goed samengestelde mediadatabase is essentieel voor een succesvolle lokale PR-aanpak.

PR en het mkb: een gemiste kans?

Veel mkb-bedrijven laten kansen liggen op het gebied van PR, vaak door tijdgebrek of onwetendheid.

PR is geregeld een ondergeschoven kindje, waarbij een directeur of manager zelf iets probeert zonder een structurele aanpak. Dat is zonde, want juist regionale PR biedt snelle naamsbekendheid en een sterke connectie met de lokale markt.

Landelijk PR-succes is veel lastiger te realiseren en vraagt om een andere en vaak intensievere aanpak. Terwijl lokale PR vaak met beperkte middelen en kennis kan worden gerealiseerd.

Wat maakt een lokaal persbericht sterk?

Een lokaal persbericht moet relevant zijn voor lokale redacties en de bevolking daar. Hoe specifieker het bericht, hoe beter het wordt opgepakt. Dit werkt vooral goed voor onderwerpen zoals goede doelen, uitgaansagenda’s, open dagen en evenementen.

Daarnaast moet de plaatsnaam altijd in de kop en onderwerpregel staan om de relevantie voor lokale media en journalisten te vergroten. Het benoemen van betrokken organisaties om het nieuws tastbaarder te maken binnen die regio helpt vanzelfsprekend ook om onder de aandacht te komen van lokale pers.

Dit artikel verscheen als short-read ook op MarketingReport: https://marketingreport.nl/lokale-pr-waarom-het-werkt-en-hoe-je-het-inzet/