Maarten Molenbeek, Woordvoerder Douane Nederland: “De vonk slaat steeds vaker over”

Maarten Molenbeek is genomineerd als Woordvoerder van het Jaar bij de Dutch PR Awards Met zijn nominatie voor Woordvoerder van het Jaar voelt Maarten Molenbeek zich gewaardeerd. Niet alleen persoonlijk, maar ook namens zijn organisatie: Douane Nederland. “Het is een mooie beloning voor de jarenlange inzet om de Douane breder onder de aandacht te brengen. Niet alleen met nieuws over drugsvangsten, maar juist ook met andere, minder bekende kanten van ons werk. Na vier jaar woordvoerder te zijn geweest bij de Douane voelt het als een kroon op het werk, voor mij én voor ons team.” Breder speelveldMolenbeek benadrukt dat de rol van woordvoerder de afgelopen jaren flink is veranderd. “Een kleine twintig jaar geleden was je als woordvoerder vaak de enige brug tussen de organisatie en een journalist. Nu kun je op veel meer plekken je verhaal kwijt. Sociale media hebben het speelveld breder gemaakt, en AI zal daar ongetwijfeld een volgende laag aan toevoegen.” Douane in actie op RTL5Een van de PR-successen waar Molenbeek met trots op terugkijkt, is het programma Douane in Actie op RTL5. “We laten daarin niet alleen spectaculaire acties zien, zoals het onderscheppen van drugstransporten, maar ook de minder zichtbare kant van ons werk. Tariefindelingen, bijvoorbeeld. Dat klinkt administratief, maar daar is verrassend goede televisie van gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan een koffiekopje uit een batch dat stukgeslagen wordt om te bepalen waar het van gemaakt is, en welk tarief daarbij hoort.” Volgens Molenbeek bewijst het dat goede publiciteit meer is dan sirenes en zwaailichten. “Het is free publicity van de bovenste plank. En die vonk van mooie voorbeelden slaat steeds vaker over op een groter publiek.” Media Info Groep en PR-Dashboard als initiatiefnemersOver het initiatief van PR-Dashboard en Media Info Groep, die samen de Dutch PR Awards nieuw leven hebben ingeblazen, is hij positief: “Goed dat partners met verstand van zaken het vakgebied willen ondersteunen. Het helpt als mensen die het werk snappen het podium faciliteren.” De woordvoerder waardeert het bredere doel van het initiatief: het vak zichtbaar maken en professionaliteit belonen. Blik op de toekomst: waarheidsvinding en AIInmiddels heeft Molenbeek een nieuwe rol als teamleider binnen de organisatie. Maar de liefde voor het vak blijft. “Ik ben vooral benieuwd hoe AI zich gaat ontwikkelen in relatie tot woordvoering. Fake news, deepfakes, het wordt steeds moeilijker om echt van nep te onderscheiden. Dat maakt waarheidsvinding één van de belangrijkste thema’s voor woordvoerders in de komende jaren. Die vaardigheid wordt cruciaal.” |