24 juni 2025

Joyce Donat, Consumentenbond: "Wij geven de consument een stem."

Joyce Donat is genomineerd als Woordvoerder van het Jaar bij de Dutch PR Awards.

Als woordvoerder van de Consumentenbond is Joyce Donat gewend om midden in het publieke debat te staan. Maar deze keer staat ze zelf in de spotlight, als genomineerde voor Woordvoerder van het Jaar bij de Dutch PR Awards. Een onverwachte, maar eervolle verrassing, vertelt ze: "Ik wist niet eens van het bestaan van deze prijs, maar ik ben voorgedragen. Dat voelt als een erkenning, dat iemand ziet wat je doet en dat waardeert. Het streelt de ego , eerlijk is eerlijk."

Belangenbehartiging als vak

Donat benadrukt dat woordvoering binnen de Consumentenbond draait om meer dan PR of branding. "Wij zijn geen commercieel bedrijf, maar behartigen de belangen voor consumenten. PR is voor mij: zichtbaar maken wat je doet, waarom je ertoe doet, en waarom mensen zich verbonden kunnen voelen met je organisatie."

Niet ‘wie is de Consumentenbond’, maar ‘wat doen we’

De nominatie geeft ook de organisatie positieve aandacht. “Voor de Consumentenbond is het mooi dat we in de schijnwerpers staan, juist vanwege wat we doen. Het draait bij ons niet om onszelf, maar om de thema’s. En dan is het waardevol als ons werk, en de impact ervan, gezien wordt.”

Dutch PR Awards: erkenning en inspiratie

Dat de Dutch PR Awards opnieuw zijn gelanceerd door PR-Dashboard en de Media Info Groep, vindt de genomineerde een inspirerend initiatief. “Het is niet per se noodzakelijk, maar het is wel een mooi moment om waardering te tonen. Vaak ben je vooral met je eigen werk bezig, dan is het verfrissend om te zien wat vakgenoten doen.”

Wel plaatst ze een kanttekening: “Awards moeten geen vriendjespolitiek worden. Als het slechts draait om elkaar prijzen toeschuiven, verliest het z’n waarde. Dan wordt de prijs niet serieus genomen.” *

Succesverhaal: compensatie voor woekerpolissen

Waar ze zelf het meest trots op is? “Het is niet één moment, maar de constante zichtbaarheid. Van een serieus debat bij Radar tot een gezellige late night show, ik mag namens de bond spreken over onderwerpen die er echt toe doen. Een concreet voorbeeld is de compensatieregeling voor woekerpolissen. Een slepende misstand die na tien jaar eindelijk een oplossing kreeg, en ik mocht dat verhaal vertellen. Heel technisch en juridisch, maar het lukte om het begrijpelijk over te brengen. Dát is waar ik trots op ben: de consument een stem geven.”

* Kim Klaver, Managing Director PR-Dashboard: "Ter voorkoming van vriendjespolitiek en prijzen schuiven heeft de DPRA uitgebreide maatregelen genomen. Een onafhankelijke vakjury beoordeelt de inzendingen op inhoud. Zoals bij iedere professionele vakprijs het geval kan zijn, kunnen juryleden of hun organisatie zelf ook genomineerd zijn. In dat geval gelden strikte regels: zij mogen niet oordelen over zichzelf of hun eigen inzendingen én zijn tijdens de beoordeling niet aanwezig bij het juryberaad.