26 juni 2025

Anya Pieroen van Nestlé: ‘Een woordvoerder is het gezicht van nuance in een zwart-witte wereld’

Anya Pieroen, Director Corporate Afffairs en woordvoerder bij Nestlé, is genomineerd voor de Dutch PR Awards als Woordvoerder van het Jaar.

“Deze nominatie is voor mij een mooie erkenning, zeker in een tijd waarin bedrijven onder een maatschappelijk vergrootglas liggen,” vertelt ze. “Ik ben vrij direct en doe niet aan  gepolijste salespraatjes. Dat je daarmee toch zo’n nominatie krijgt, vind ik bijzonder.”

De werkelijkheid is grijs, met nuance en context
De Dutch PR Awards zijn onlangs nieuw leven ingeblazen door PR-Dashboard en Media Info Groep. Volgens Anya is het belangrijk om het vak van woordvoerder serieus onder de aandacht te brengen. “Vaak wordt het gezien als zaken mooier voorstellen dan ze zijn en kritiek ontwijken,  maar het is een complex vakgebied. Een goede woordvoerder moet zaken niet mooier voorstellen, maar uitleggen waarom het is zoals het is. Zeker nu de cancel-cultuur en polariserende meningen het maatschappelijke debat domineren. Mensen oordelen tegenwoordig snel, maar de werkelijkheid is vaak niet zwart-wit maar grijs, met nuance en context. Dat te duiden is onze taak.”

In- en extern vertrouwen
Anya benadrukt het belang van vertrouwen in het PR -en woordvoerders vak. “Het gaat om het opbouwen van intern en extern vertrouwen. Het mooiste compliment is niet als collega’s zeggen “wat een goede tekst”, maar als iemand zegt “dat was precies de goede toon, op het juiste moment”. Bedrijven zijn geen abstractie, ze mogen imperfect zijn, maar je moet wel transparant zijn.”

Publiek debat
De genomineerde woordvoerder vertelt over recente uitdagingen, zoals het publieke debat over hoge voedselprijzen en de rol van geopolitiek en klimaat in de keten. “We spreken met veel partijen, zo ook in de Tweede Kamer. Dit zijn vaak intense gesprekken waar je veelal geen applaus voor krijgt, maar het is wel een verhaal dat verteld moet worden.”

Nieuwe technologieën bieden kansen
Ook ziet Anya kansen door nieuwe technologieën. “AI zorgt ervoor dat ons werk veel efficiënter wordt, bijvoorbeeld bij monitoring, research over maatschappelijke onderwerpen en het snel schrijven van teksten. Daarnaast kijken we steeds breder dan alleen traditionele media; we betrekken ook opinieleiders, NGO’s en iedereen die invloed heeft erbij, omdat reguliere media teruglopen in bereik maar ook soms terughoudend zijn om samen te werken met bedrijven. 

Gezamenlijk ‘wij-denken’, verschillen overbruggen en het delen van belangen
Een woordvoerder is tegenwoordig iemand die niet alleen een relatie met de media onderhoudt, maar met alle  opinieleiders in de samenleving. Of het nu gaat om een ngo, lokale overheid of een influencer op social media: dit levert misschien niet direct zichtbaarheid op, maar wel waardevolle contacten en begrip. Het draait steeds meer om een gezamenlijk ‘wij-denken’, verschillen overbruggen en het delen van belangen. Niemand houdt van hoge kosten voor levensmiddelen, en dat geldt voor ons net zo goed.

Open communicatie
Een mooi PR-moment voor haar was de deelname aan het gesprek in de Tweede Kamer met supermarkten en producenten, ondanks de zware discussies. “We zijn er volledig open in gegaan, ook als het niet altijd applaus oplevert. Herhalen van de boodschap en open communicatie is cruciaal.”

"Er is altijd wel een verhaal"
Tot slot vertelt ze over innovaties bij Nestlé: “We werken continu aan baanbrekende onderzoeksprojecten, zo introduceerden we onlangs een middel tegen kattenallergie en werken we klimaatrobuuste koffieplanten. Er is altijd wel een verhaal!”