10 juli 2025

Zonder juiste mensen komen ideeën niet tot leven, aldus Noa van den Berg van The Romans

Van harte gefeliciteerd met je nominatie voor PR-talent van het jaar. Wat betekent deze nominatie voor jou persoonlijk en The Romans?
“Deze nominatie voelt als een waardering voor het werk dat ik elke dag met veel plezier en toewijding doe. Het is bijzonder om te merken dat wat je doet, wordt gezien en gewaardeerd door mensen uit het vak. 

Voor mij is het ook een mooie erkenning van waar The Romans voor staat. We zijn een jong bureau, pas twee jaar actief in Nederland, maar met een duidelijke visie: impact maken op het snijvlak van cultuur, creativiteit en strategie. We zoeken altijd naar de balans tussen relevantie en creativiteit en het lef om het toch nét even anders te doen. En daar ben ik ontzettend trots op. Op het werk, maar misschien nog wel meer op het team waarmee we het doen.” 

Met Dutch PR Awards niet alleen resultaten vieren
“Ik vind de Dutch PR Awards een waardevol initiatief van PR-Dashboard en de Media Info Groep. Mooi dat er een moment is waarop het PR-vak écht centraal staat, niet alleen om resultaten te vieren, maar juist ook het vakmanschap erachter. Het draagt bij aan meer zichtbaarheid voor ons vak, zowel binnen als buiten de communicatiewereld.”

Durven om het anders te doen
“Mijn ambitie is om door te groeien naar een rol waarin ik strategie en creativiteit nog meer kan combineren. Ik wil campagnes maken die er maatschappelijk toe doen, voor merken, maar ook voor mensen. Campagnes die niet alleen zichtbaar zijn, maar echt iets teweegbrengen: het gesprek openen, gedrag beïnvloeden of simpelweg raken.

De afgelopen jaren heb ik gemerkt hoe krachtig het is als je culturele relevantie, creatief lef en PR-impact samenbrengt. Daar wil ik me verder in verdiepen. Bijvoorbeeld door nog bewuster te werken met inzichten uit gedragspsychologie en cultuuronderzoek. 

 Daarnaast wil ik mijn rol verbreden, niet alleen in inhoud, maar ook in verantwoordelijkheid. Het lijkt me waardevol om richting te geven aan projecten en bij te dragen aan een creatieve werkomgeving waarin ideeën durven te ontstaan. Uiteindelijk draait het voor mij om werk dat voelt, dat schuurt of inspireert. En dat begint altijd met goed luisteren, nieuwsgierig blijven en de durf hebben om het anders te doen.”

Juiste mensen om je heen
“PR is en blijft mensenwerk. Je kunt nog zo’n goed idee hebben, maar zonder de juiste mensen om je heen komt het niet tot leven. Samenwerken, sparren en kennis delen is geen nice to have, het is de kern van ons vak. Het zorgt voor betere ideeën, scherpere verhalen en meer impact. En eerlijk is eerlijk: het maakt het werk ook gewoon een stuk leuker.”