15 oktober 2025

Glamour, AI en PR-talent: terugblik op de Dutch PR Awards 2025

Het was de tweede keer dat de Dutch PR Awards werden georganiseerd, en anders dan vorig jaar stond het event dit keer helemaal op eigen benen. In Haarlem, met de Stadsschouwburg als prachtig decor, verzamelden PR-professionals zich in stijl om een avond lang hun vak te vieren en de uitblinkers in de branche in het zonnetje te zetten.

Het grote aantal inzendingen liet zien dat niet alleen de Dutch PR Awards steeds serieuzer worden genomen, maar ook het PR-vak zelf. Dat bleek gedurende de avond ook, zonder dat het zo bedoeld was, hét thema te zijn.

Peter Wybenga. Foto van Jurgen Jacob Lodder.

Bij binnenkomst spraken we een van de organisatoren, Peter Wybenga, die dat mooi samenvatte: “We leven in een tijd waarin verschillen in het mediavak duidelijk te zien zijn. Veel reclamebureaus hebben het op dit moment niet makkelijk, maar met het PR-vak gaat het juist heel goed. Dat zien we aan het aantal inzendingen dit jaar. Ik vraag me af waar dat verschil precies vandaan komt tussen deze twee takken binnen de marcombranche.”

Onze eigen Jeroen was natuurlijk ook van de partij
En Kim natuurlijk ook. Foto's Dennis Jak.

Genomineerden vol zelfvertrouwen en een fotomoment
Om kwart voor zeven stonden de eerste bezoekers al voor de deur. De eer was aan José Mes van ACE PR om als eerste over de rode loper te gaan. Op de vraag of ze dacht kans te maken op een award, antwoordde ze vol vertrouwen: “Jazeker”, en dat bleek later op de avond terecht.

Er werd ook gretig gebruikgemaakt van de speciaal hiervoor neergezette photowall, waar collega’s en opdrachtgevers samen de voorpret op het hopelijk aankomend succes vastlegden.

José Mes. Foto Dennis Jak
Dennis Jak. Foto van Jurgen Jacob Lodder

PR & AI
Het awardprogramma begon met een flinke dosis kennis. Bart Meerdink, managing partner van Beeckestijn Business School, trapte af met een presentatie over PR & AI. Hij beschreef de ontwikkeling van artificial intelligence als een revolutie die in hetzelfde rijtje past als de komst van de stoommachine, elektriciteit en internet. Volgens Meerdink kunnen de keuzes die we nu maken bepalen hoe we AI in de toekomst gebruiken. Een meer dan interessante sessie, die de avond een inspirerende aftrap gaf en waar het publiek graag naar luisterde.

Bart Meerdink van Beeckestein. Foto van Jurgen Jacob Lodder.
Foto van Jurgen Jacob Lodder.

De PR-Awards
Dan waar het natuurlijk om draaide, de winnaars! Vanzelfsprekend zaten de vele genomineerden met spanning in de zaal te wachten tot het verlossende woord viel.

Hatice van Leeuwen. Foto van Jurgen Jacob Lodder.
Farouk Nefzi. Foto van Jurgen Jacob Lodder.

De presentatie van de avond was in handen van de uiterst bekwame en proactieve Hatice van Leeuwen, die later ook professioneel een technische storing van de AV wist op te vangen en toelichting gaf bij de diverse cases. Gelukkig was dit snel opgelost.

Automotive had de eer om als eerste sector prijzen in ontvangst te nemen. Juryvoorzitter Farouk Nefzi, CMO bij Feadship, gaf eerder al aan dat er flink gediscussieerd was over sommige cases, mede omdat de kwaliteit van de inzendingen erg hoog lag. Het overhandigen van de awards en de onderbouwing gebeurde door Farouk, die zichtbaar onder de indruk was van diverse inzendingen.

Goud voor Crisp. Foto Dennis Jak
Zilver voor Counter Collective. Foto van Jurgen Jacob Lodder.

Na wat opbouw van spanning was het Counter Collective dat zilver mee naar Zaandam kon nemen, terwijl Crisp PR er met het goud vandoor ging. De jury: “Met Utrecht Energized smeedde Crisp PR & Communicatie een krachtig consortium dat een complex project tot één helder doel bracht. De Europese primeur in V2G-technologie en meer dan 300 publicaties wereldwijd onderstrepen het internationale succes. Slim hoe MyWheels strategisch én creatief is gepositioneerd; aantrekkelijk voor bewoners, media én beleidsmakers. Lef, regie en samenwerking komen hier voorbeeldig samen: goud waard.”

Het artikel is te kort om alle winnaars uitgebreid te noemen, maar via deze LINK zijn ze allemaal terug te vinden.

‘De Oudejaarsloterij is een traditie geworden’
Toch lichten wij nog een paar categorieën uit en spraken we met een aantal winnaars. Zo won NewsLab zilver in FMCG met de Oudejaarsloterij en goud met de Opening TeamNL Huis. “Het is extra leuk dat deze prijs van vakgenoten komt, mensen die echt verstand van het vak hebben,” zegt Isabelle Los van NewsLab over de samenwerking met de Staatsloterij. “Binnen zo’n massamediale campagne als de Oudejaarstrekking is het mooi dat we, in een commercieel speelveld, toch publiciteit weten te realiseren die echt raakt. De Oudejaarsloterij is een traditie geworden, oliebollen, champagne en een oudejaarslot horen daar gewoon bij.”

Newslab. Foto van Jurgen Jacob Lodder

PR-Kweekvijver van de toekomst
In de categorie PR Talent van het Jaar waren vijf toppers uit de sector geselecteerd. De lat lag erg hoog en Niki Wijnen van de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie ging er uiteindelijk met de prijs vandoor. Hierbij werd ze door de jury geroemd doordat ze een frisse wind door de vergrijsde golfwereld laat waaien en laat zien hoe de sport kan bruisen. “Het is fantastisch om deze prijs te winnen,” zegt Niki. “We zetten PR bewust bovenaan in onze strategie om de sport op een andere manier te laten zien. Door oude stereotypen te combineren met een frisse, nieuwe aanpak laten we zien dat golf anders is dan men denkt, en dat werkt echt.”

Niki Wijnen, PR Talent van het Jaar. Foto van Jurgen Jacob Lodder

Non-profit, toch goud
De jury was erg te spreken over de case van Bijl PR en beloonde ‘Burengesprek Botlek Europoort’ met goud. De jury hierover: “Strategisch sterk en prachtig uitgevoerd; een schoolvoorbeeld waar andere gebieden; van Groningen tot de Tata Steel-regio; inspiratie uit kunnen halen.” “Het is fantastisch om deze prijs te winnen,” zeggen Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren van Bijl PR over hun case Burengesprek Botlek Europoort. “Het gaat niet alleen om journalisten bellen of artikelen scoren, maar om echte dialoog op gang brengen. Transparante communicatie tussen bedrijven, bewoners en overheid creëert begrip en draagvlak, en laat zien dat omgevingscommunicatie zoveel breder en waardevol is dan vaak wordt gedacht.”

Vreemde eend in de bijt
Dat marketing en PR steeds meer in elkaar overlopen, is al jaren gaande. Tijdens de DPRA25 waren veel mensen het erover eens dat PR een flinke opmars maakt. Maar schrijf het marketingcommunicatiebureau niet af: goud ging namelijk naar het Rotterdamse bureau 0to9 met de opvallende case ‘Denormalisering drugsgebruik Rotterdam’. De jury noemde de campagne confronterend, urgent en strategisch scherp. “Het was een flinke verrassing om goud te winnen,” zegt Joost van Gorsel, Creative Director bij 0to9, samen met Jan Pieter Kaptein, Strategist. “Als marketing- en communicatiebureau hebben we PR strategisch ingezet om het bereik van onze campagne tegen drugsgebruik in Rotterdam enorm te vergroten. Het mooie is dat zo’n aanpak niet alleen aandacht genereert, maar ook echt resultaten laat zien bij de doelgroep.”

Jurylid én prijswinnaar
Counter Collective beleefde een mooie avond met twee keer zilver, wat voor eigenaar Raymond Bresching voelde als goud. Naast de prijzen maakte hij ook deel uit van de jury van andere rubrieken. “Het is geweldig om twee keer zilver te winnen. De cases in Automotive en B2B laten zien dat PR niet alleen top-of-funnel werkt, maar echte impact heeft op media, sales en de business. Persoonlijk vind ik de Automotive-prijs het meest waardevol, omdat we daar al jaren actief zijn en echt een blijvende impact willen maken.”

Marcommit is bureau van het jaar geworden. Foto van Jurgen Jacob Lodder.

Belangrijk om te vermelden is dat Marcommit PR Bureau van het Jaar werd en Vera Kops (TEAM LEWIS) PR Persoon van het Jaar. Maar natuurlijk zijn alle winnaars belangrijk en verdienen zij felicitaties. Voor PR-Dashboard was het een ontmoeting met oude bekenden en nieuwe gezichten en vooral ook een plek waar wij bureaus en opdrachtgevers helpen hun doelen te bereiken en awards te winnen.

Vera Kops is PR Persoon van het jaar. Foto van Jurgen Jacob Lodder

Take aways
AI komt eraan en gaat niet meer weg; sterker nog, de keuzes die we nu maken, bepalen het beeld voor de komende decennia. Wat ook blijft, is PR, dat weer helemaal terug is op het vizier van de opdrachtgever. Vaak in een mix met marketing, waarbij relevantie en authenticiteit sleutelwoorden zijn.

Tot volgend jaar tijdens de Dutch PR Awards 2026!

PS: Bij het vertrek kregen alle gasten een onderzoeksrapport mee: Het Grote Pers en PR Onderzoek 2025. Wil je ook een versie ontvangen? Laat je gegevens hier achter en we sturen het je toe!