19 november 2025

Marcommit zet de toon in de PR-wereld en de twee MD's geven een PR-Bootcamp over GEO

Een bureau dat tijdens de Dutch PR Awards op 14 oktober in de Stadsschouwburg vier awards mee naar huis neemt, zet zichzelf stevig op de kaart. In het geval van Marcommit is dat geen toeval: managing directors Denise van Ooijen en Marlin Goethals benadrukken dat het PR-bureau zich al 25 jaar op onderscheidende wijze profileert in de branche, met toewijding aan het vak en een scherp oog voor vernieuwing. Het leverde hen titels op als Bureau van het Jaar, PR-innovatie van het Jaar, Goud in de categorie Tech en Zilver voor B2B. Daarmee onderstreept het PR-bureau uit Baarn opnieuw zijn positie als toonaangevende speler in de branche.

Sprekers op PR-Bootcamp

Met die indrukwekkende staat van dienst konden we Denise en Marlin niet anders dan uitnodigen als sprekers op de PR-Bootcamp op 27 november in Amsterdam. Waar SEO jarenlang leidend was binnen communicatie, zet de doorbraak van AI de PR-wereld opnieuw op scherp. Nieuwe termen als LLMO, AEO en GEO schuiven naar voren. Tijdens hun sessie nemen de MD’s van Marcommit deelnemers mee in deze verschuiving en laten ze zien wat dit betekent voor het PR vak.

Maar voordat ze het podium betreden, stelden wij de dames alvast een aantal vragen. Lees je mee?

Vier awards mee naar huis nemen gebeurt niet zomaar, maar voor managing directors Denise van Ooijen en Marlin Goethals voelt het vooral als het resultaat van een lange adem. “We zijn al 25 jaar een stabiele, kwalitatief sterke speler,” zeggen ze. “We deden altijd wel mee, maar dit jaar was een soort piekmoment.”

Sinds hun aantreden als MD’s twee jaar geleden koos het bureau bewust voor een scherper profiel: volledig gespecialiseerd B2B-bureau, met sterke wortels in tech, HR, en finance. Dat die koers werkt, blijkt.

Innovatie als fundament: executive profiling en AI-vindbaarheid

Een van de redenen waarom Marcommit zo opvalt, is hun focus op innovatie. Ze ontwikkelden een eigen tool voor AI-vindbaarheid, gebaseerd op de verschuiving van SEO naar GEO. “Zoekgedrag verandert razendsnel,” vertelt Marlin. “In 2027 halen LLM’s Google in. Dan moet je als merk zichtbaar zijn in AI-ecosystemen en niet alleen in zoekmachines.”

Met hun tool doen ze een nulmeting voor klanten. Ze voeren tientallen prompts in, zoals bijvoorbeeld voor een tech relatie, “Wie is de beste partij voor cybersecurity?” en analyseren hoe merken scoren ten opzichte van concurrenten. “Het is echt een nieuw vakgebied. We merken dat circa 99% van de organisaties hier nog enorm veel stappen in te zetten heeft.”

Creativiteit én resultaat: de kracht van ervaring

Marcommit blinkt uit in campagnes die creatief zijn, maar ook resultaat opleveren. Dat is geen toeval, zeggen ze. “We gaan in brainstorms helemaal los, maar altijd met relevante journalistieke titels in het achterhoofd. Door onze ervaring weten we wat werkt en wat redactioneel kansrijk is.”

Strategie en tactiek zijn volgens de dames daarbij continu in balans. “We stoppen niet zomaar. Als we voelen dat er meer in zit, gaan we door.”

Waarden die het verschil maken

Proactiviteit is sinds de oprichting een kernwaarde bij Marcommit. “Geen klant ligt bij ons stil,” zegt Denise. “We komen zelf met ideeën, continu. Die pro-actieve houding is kenmerkend voor ons bedrijf maar volgens ons ook cruciaal in PR. Daarnaast is nieuwsgierigheid een belangrijke drijfveer. We volgen maatschappelijke ontwikkelingen, sector veranderingen en technologische trends op de voet en vertalen die naar verhalen die relevant zijn voor een breed publiek.”

Complexe B2B-onderwerpen begrijpelijk en urgent maken

Hoe maak je tech en B2B interessant? “Door maatschappelijke context toe te voegen. Een relatie van ons is gespecialiseerd in digitale transformatie. Maar die term is abstract. Als je het koppelt aan thema’s als blackout-preventie of continuïteit in sectoren, wordt het relevant voor iedereen.”

Verhalen met impact

Een case waar ze trots op zijn, is Fellowmind. “Een grote techpartij met een goudmijn aan kennis, maar die zelf niet doorhad hoeveel impact die verhalen konden hebben. Binnen korte tijd verschenen ze bij platforms als BNR en groeide hun zichtbaarheid, ook internationaal.” Marcommit rolde de volledige dienstverlening uit bij het IT-bedrijf: thought leadership, arbeidsmarktcommunicatie, CEO-profiling én AI-vindbaarheid.

PR gedreven door data

Driekwart van de campagnes van Marcommit heeft een data-component. “Of de data nu uit de organisatie zelf komt of via een eigen onderzoek wordt verzameld, cijfers geven richting, inhoud en urgentie. De pers houdt van data. Het geeft houvast en duiding. En voor klanten levert het waardevolle marktinzichten op.”

Van SEO naar GEO: de verschuiving die niemand mag missen

De opkomst van GEO, Generated Engine Optimization, wordt volgens Marcommit dé grote verschuiving. “Bedrijven zetten hier massaal op in. Blijf je nu stilzitten, dan loop je straks achter. 89% van de verwijzingen in GEO komt van earned media. Journalistieke bronnen worden daardoor nóg belangrijker. Je kunt het niet kopen. Je moet je verhaal laten erkennen door derden en daar spelen media en PR een belangrijke rol bij”.
Even als vergelijk, advertorials worden in maximaal 5% gebruikt bij verwijzingen binnen AI-platforms. 

Durf

Prijzen win je niet alleen geven Denise en Marlin aan. “Wij kunnen van alles bedenken, maar klanten moeten het durven. De organisaties die met ons meebewegen, boven het maaiveld durven te komen, dat zijn de cases die winnen en de beste resultaten behalen.”

Wat hiervoor nodig is zullen de managing directors van Marcommit uitgebreid op ingaan tijdens de PR-Bootcamp op 27 november. Schrijf je dus nog snel in via deze LINK

Wat deelnemers van deze PR-Bootcamp meenemen

Volgens Marcommit krijgen deelnemers directe handvatten om hun AI-zichtbaarheid te verbeteren, inclusief:

  • waarom journalistieke content belangrijker wordt dan ooit
  • waarom paid content minder effect heeft in GEO
  • hoe je earned media strategisch inzet
  • hoe je start met GEO-optimalisatie

Maar boven alles hopen ze dat deelnemers het grotere plaatje meenemen. “Je moet weten wat er in ons vak gebeurt. We staan aan het begin van een enorme shift. Dit is het moment om in te stappen.”