PR-Dashboard zorgt ervoor dat wij overal ter wereld kunnen werken
Twintig jaar geleden begon Adrienne van de Vorst haar eigen PR-bureau. Vijf jaar daarna stapte haar man Wil ook het bedrijf in en was Van de Vorst PR een feit. “Onze kracht zit in het feit dat wij met z’n tweeën werken. Dat maakt ons flexibel, we hebben kantoren in Veldhoven Brainport en Maastricht, maar kunnen samen als het ware vanuit de hele wereld werken. En juist dát wordt mede mogelijk gemaakt door PR-Dashboard.”
Werken voor leuke merken
Wil van de Vorst vertelt: “Bij de start van ons bedrijf zeiden we: we gaan alleen werken voor leuke klanten en merken, omdat we dingen die we leuk vinden ook goed kunnen PR-en. En zo werken we nu nog steeds. Mijn vrouw en ik hebben elk ons eigen interessegebied. Zij is meer van het reizen naar Oostenrijk, Duitsland en Italië. Zelf ben ik een fanatiek buitensporter en dus erg geïnteresseerd in bijvoorbeeld hardloopschoenen en merken als Haglöfs waar we al lang voor werken. Onze klanten hebben vaak een link naar sporten of de natuur. Als je werkt voor een merk wat je zelf fijn vindt, geeft dat energie.”
Met een rolkoffer op pad
“Ik weet nog dat we met een rolkoffer vol nieuwe producten naar de redacties gingen van bijvoorbeeld Sanoma en Audax. Om persoonlijk toe te lichten wat het verhaal was. Op die manier verkreeg je toen je publiciteit. Persoonlijk contact was essentieel. Ik hield een Excel bestandje bij met alle gegevens van journalisten en stuurde zelf mails naar alle interessante relaties. Ik kende bijna iedereen persoonlijk. Maar dat kostte heel veel tijd. Dus ging ik voor het bijhouden van de persgegevens op zoek naar een systeem. Dat was een grote stap, een enorme investering voor een klein startend bureau zoals wij. Dus deden we een trial. En die bracht ons bij PR-Dashboard.”
Ontmoeting met kleurrijke Brabanders
“Ik gebruikte PR-Dashboard toen alleen voor de data. Ik downloadde alle mailadressen uit het systeem en verstuurde de persberichten dan zelf per mail. Vanaf de eerste dag dat we met PR-Dashboard werkten heb ik Jeroen bestookt met vragen over het versturen van de berichten en de mogelijkheden van het systeem. Jeroen vond dit niet vervelend. Integendeel; hij wilde ons graag ontmoeten om onze ideeën uit te wisselen. Dus wij gingen naar Amsterdam en daar ontstond eigenlijk direct een zeer prettige relatie tussen de ‘kleurrijke Brabanders’, zoals Jeroen ons noemde als directe Amsterdammer. En die goede relatie hebben we nog steeds.”
PR-Dashboard luistert echt naar de behoefte van de klant
“In de afgelopen 15 jaar zijn we regelmatig benaderd door andere leveranciers van verzendsystemen en vergelijkbare tools als PR-Dashboard. Maar daar ben ik nooit op in gegaan, uiteraard heb ik wel vaak onderzocht wat de voor- en nadelen waren, maar kwam altijd tot de conclusie dat we bij Jeroen het best zaten. Het systeem werkt gewoon heel goed. Jeroen komt zelf uit de PR en dat merk je, vooral in alle ontwikkelingen van het systeem die hij heeft doorgevoerd. Maar ook in de adviezen die hij geeft. Zo heb ik vroeger veel gevraagd naar de mogelijkheid om beelden mee te kunnen sturen en daar heeft Jeroen toen echt werk van gemaakt. Net als de Belgische perslijst bijvoorbeeld. Die was er vroeger niet, maar omdat we ernaar vroegen is Jeroen daar ook zijn best voor gaan doen. Bij PR-Dashboard wordt echt geluisterd naar de behoefte van de klant.”
Mobiel kantoor
“Wij zijn echt dankbaar voor het systeem van PR-Dashboard. Wij werken namelijk overal en nergens. Naast kantoren in Veldhoven en Maastricht, reizen we veel op en neer naar onze travel-klanten. Doordat we onze perslijsten en het verzendsysteem eenvoudig met ons mee kunnen nemen, kunnen wij altijd en overal werken. Dat maakt ons zo lekker flexibel. Ik heb mijn laptop en waar ik ook ben, ik heb altijd toegang en inzicht in alle data. Persgegevens, berichten, beelden, alles is voor handen.”
Tevreden klanten
”Wij worden heel positief beoordeeld door onze opdrachtgevers. Die zijn stuk voor stuk erg tevreden. Dat komt voor een groot gedeelte door onze enorme scoringsdrang. We zijn allebei superfanatiek. Dus lukt het niet om linksom publiciteit te genereren, dan proberen we het rechtsom. Daarnaast bieden we blijkbaar ook goede content aan: we hebben een hoge openingsratio. Maar PR-Dashboard heeft zeer zeker ook een aandeel in ons succes. Want deze tool zorgt ervoor dat wij in staat zijn om ons werk goed te uitvoeren. We hebben bijvoorbeeld erg relevante perslijsten met de juiste data. Dat zien we ook aan de afmeldingsratio: die is erg laag. Dus mensen willen ook graag onze berichten ontvangen. Ik volg die cijfers overigens niet bij elk bericht. Maar als een campagne niet veel doet in de media, check je wel even of het wel goed geopend is. Daar maak ik dan een onderzoekje van. En als ik er vervolgens achter kom wat de reden is, dan pas ik bijvoorbeeld de perslijst aan, het bericht of neem contact op met relevante journalisten.”
Ontwikkelingen in de branche
“Het PR-vak is wel veranderd de laatste tijd. Vroeger kende je iedereen persoonlijk. Journalisten bij verschillende uitgevers. Maar het landschap is inmiddels zo versnipperd door alle reorganisaties bij uitgevers. Redacties werken veel met freelancers die regelmatig switchen van opdrachtgever. Het is lastig om alles goed in kaart te houden. Maar PR-Dashboard heeft dat gelukkig goed in de gaten. Zij hebben ook een heel bestand met freelancers. Dat is belangrijk. We zien heel eenvoudig wie waar werkzaam is en hoe ze bereikbaar zijn. Dat is wel de grote plus. De database van PR-Dashboard is zo actueel en dus heel kwalitatief.”
Twee doelen: blije opdrachtgevers en blij worden van wat we doen
Wil van de Vorst sluit af met de bedrijfsambities: “We hebben twee doelen in ons werk en dat is zelf blij worden van wat we doen en zorgen dat onze opdrachtgevers blij zijn. Dat eerste doel bereiken we door te werken voor fijne merken, die we zelf leuk vinden. En het tweede doel? Tja, daar helpt PR-Dashboard ons heel erg bij. Wij verdienen al jaren een goede boterham omdat zij leveren wat wij nodig hebben.”