25 september 2020

Hoe vang je de aandacht van een journalist?

Uit onderzoek van PR-Dashboard blijkt dat 73 procent van de journalisten een persbericht binnen 10 seconden scant en 33 procent doet dat zelfs binnen 5 seconden. Hoe zorg je dat jij binnen die beperkte tijd de aandacht van de journalist vangt? PR-Dashboard geeft je 5 tips.


1. Maak het persoonlijk
Hoewel een journalist ‘to the point’ is, kan een korte inleiding boven je persbericht toch van toegevoegde waarde zijn. Bijvoorbeeld wanneer je de journalist wilt wijzen op interview- of review mogelijkheden of wilt uitnodigen voor een event of conferentie.

Met PR-Dashboard maak je je email persoonlijk door de tag [{voornaam}] te gebruiken, zoals in het screenshot in de bijlage.


2. Een pakkend onderwerp
Wat zie je het eerste, naast de afzender, als je een email ontvangt? Juist, het onderwerp. Hiermee kun je direct de aandacht van de journalist pakken. In sommige gevallen is het onderwerp zelfs bepalend of een journalist überhaupt je mail opent!

Wees kort en bondig met je onderwerp, maar zorg wel dat het de nieuwswaarde dekt. Daarnaast kun je kleine boodschappen aan het onderwerp toevoegen, zoals:

  • PERSBERICHT:
  • ONDERZOEK:
  • ONDER EMBARGO:
  • UITNODIGING:
  • NEWSFLASH:
  • EXCLUSIEF:


3. De inleiding is cruciaal
Wanneer de journalist je bericht opent, moet hij meteen kunnen zien waar het over gaat en wat de nieuwswaarde is. Zorg dus dat deze informatie direct naar voren komt in je inleiding. Anders verlies je de aandacht en is de kans dat jouw nieuws gepubliceerd wordt verkleind.

In de V.S. en het V.K. wordt er vaak van bulletpoints gebruik gemaakt om de belangrijkste feiten uit het bericht bovenaan te highlighten. Met name bij een ingewikkeld bericht, zoals bijvoorbeeld jaarcijfers of een uitgebreid onderzoek, is zo in een oogopslag duidelijk waar het nieuws over gaat en wat de belangrijkste feiten zijn.


4. De afzender
Bij het beoordelen van het nieuws door de journalist is de zender ook een factor die meespeelt. Een persbericht van Samsung bijvoorbeeld, waarin de details van een nieuwe smartphone worden onthuld, heeft meer nieuwswaarde dan wanneer een reseller de telefoon aankondigt.

Met PR-Dashboard kun je eenvoudig het logo van de zender boven of onder het bericht plaatsen. Bovendien kun je het logo uitlijnen: links, gecentreerd of rechts. Het is ook mogelijk om een template op te maken, zodat je altijd dezelfde opmaak hebt voor de afzender. Het template kun je helemaal aan de huisstijl aanpassen.


5. Bijlagen
De laatste tip valt meer onder: maak het de journalist zo gemakkelijk mogelijk. Uit het onderzoek van PR-Dashboard bleek dat bijna 80 procent van de journalisten een persbericht het liefst als platte tekst in een email ontvangt, zodat zij er gemakkelijk mee aan de slag kunnen. Van een persbericht in de bijlage in PDF met linebreaks wordt een journalist dus niet vrolijk!

Waar een journalist wel vrolijk van wordt zijn afbeeldingen die als thumbnails aan een persbericht zijn toegevoegd. Zo heeft de journalist een overzicht van het beschikbare beeldmateriaal, zonder dat de email enkele tientallen MB’s groot is. De journalist kan het gewenste beeld downloaden door op de thumbnail te klikken.


Bijlagen en downloads

Selecteer bijlage.png
Download bestand
Tag voornaam.png
Download bestand
Voeg logo in.png
Download bestand