16 juni 2021

Waarom journalisten zo vaak struikelen op de rode loper - de meest gemaakte missers met perspagina's

Door Jeroen Goeman Borgesius - directeur & founder PR-Dashboard

De meest gemaakte missers met perspagina's

 

Newsrooms op een website zijn de rode loper voor de pers

Als je het goed doet tenminste. Maar al te vaak gaat het mis en struikelt een journalist op die loper en komt hij niet terug voor een tweede keer. En dat struikelen kan op veel manieren.

Misser 1. De Newsroom is op slot
Voor journalisten heeft een newsroom onder meer de functie dat zij daar veel (basis)informatie over jouw onderneming of organisatie kunnen vinden. Bijvoorbeeld een logo, foto van de directie of je meest recente persbericht. Geen grote geheimen dus. Helaas zijn sommige newsrooms voorzien van een slot waarvoor je eerste de code per e-mail moet aanvragen. Daar zitten journalisten echt niet op te wachten. Grote kans dat ze jouw deur voorbij gaan.

Misser 2. Geen contactgegevens van de juiste persoon
Er zijn ook journalisten die gewoonlijk niet over jouw organisatie schrijven, maar dat nu opeens wel doen en zij willen contact leggen. Bijvoorbeeld om meer informatie te krijgen voor een groot verhaal of hoor en wederhoor toe te passen bij een kritisch verhaal. Jammer genoeg tonen veel newsrooms geen contactgegevens van de PR-afdeling. Of alleen het algemene telefoonnummer waar je buiten kantooruren niet veel aan hebt. Gemiste kans!

Hoe het wel kan:

Misser 3. Lage resolutie van afbeeldingen
Gratis beeldmateriaal ter beschikking stellen is vaak een hele goedkope manier om in de media te komen. Hoe vaak zie je niet “toevallig” een KLM vliegtuig opstijgen, landen of manoeuvreren bij een nieuwsitem over Schiphol of luchtvaart in het algemeen?
Het is daarom onbegrijpelijk dat organisaties lage resolutie beeldmateriaal op hun site zetten met als reden dat er “een contactmomentje is” wanneer die journalist moet bellen voor de hoge resolutie beelden. Dat contactmomentje komt wel als de journalist zelf iets te vragen heeft. In de tussentijd mis je de kans op exposure.

Hoe het wel kan:

Misser 4. Dat moet langs IT
Vaak moeten PR-professionals “langs IT” om hun tekst en beeldmateriaal online te krijgen. Helaas (of gelukkig voor hen) werken IT-mensen niet altijd dezelfde uren als de PR-afdeling. Zo komt het regelmatig voor dat materiaal niet op tijd beschikbaar is voor de media, omdat de PR-afdeling buiten kantooruren niets online kan zetten.

De oplossing

Al het bovenstaand ongemak, en meer, is te voorkomen wanneer je gaat werken met PR-Newsroom. Je kunt PR-Newsroom onzichtbaar en volledig veilig integreren in je website. Journalisten en jouw IT-afdeling zullen je dankbaar zijn! Door samenwerking met journalisten, PR-professionals en IT-afdelingen is er met PR-Newsroom een systeem gemaakt dat voor iedereen werkt. En vele malen goedkoper dan andere aanbieders. Je hoeft niet eens met PR-Dashboard te werken om PR-Newsroom te gebruiken. Kijk op PR-Newsroom.nl voor meer informatie.