28 juni 2021

"Bij PR-Dashboard begrijpen ze ons werk"

“Wij versturen zo’n 75 persberichten per maand, soms meer, soms minder. Onze berichten gaan in feite over heel werkend Nederland. We bedienen zoveel sectoren, subsectoren en sub-subsectoren…. Het is niet te doen om zelf al die perslijsten te onderhouden.”

Danielle van Essen is persvoorlichter bij FNV Zorg&Welzijn. De FNV komt op voor de belangen van werkend Nederland. Deze vakbond heeft bijna 1 miljoen leden en maakt zich onder andere sterk voor betere arbeidsomstandigheden, fatsoenlijke inkomens en rechtvaardigheid. De FNV geeft advies over uiteenlopende onderwerpen van letselschade, hulp bij re-integratie tot belastingaangifte. Samen met haar 8 collega’s staat Danielle dagelijks de pers te woord en verzenden zij ongeveer drie persberichten per dag.

Geïntegreerd verzendsysteem

Danielle: “Voorheen werkte ik bij Abvakabo en toen we in 2015 gingen fuseren met FNV besloten we als team van persvoorlichters op zoek te gaan naar een passend systeem waarin wij onze perscontacten konden onderhouden met een geïntegreerd verzendsysteem. We versturen veel persberichten. En die versturen we naar heel veel verschillende perslijsten. De ene keer voeren we actie in een klein dorp in Limburg en versturen we daarover een persbericht naar de regionale media, maar de andere keer sturen we een bericht uit naar alle landelijke media over stakingen in de kinderopvang. Bovendien bedienen wij zoveel verschillende sectoren dat we ook enorm veel sectorspecifieke perslijsten hebben.

Ik werk zelf voor de sector zorg en welzijn. Daarvoor heb ik een landelijke perslijst, maar ook een regionale en daarbinnen heb ik ook weer verschillende lijsten zoals voor ziekenhuizen, kinderopvang of bijvoorbeeld preventie. Je kunt je voorstellen dat als je zoveel verschillende perslijsten hebt, je die niet allemaal zelf up-to-date kunt houden.

Lijsten managen

Eén van de belangrijkste punten in de pitch om een nieuwe media softwaresysteem was dus dat we op eenvoudige wijze veel lijsten konden managen en dat meerdere mensen op een overzichtelijke manier gebruik konden maken van deze lijsten. We kwamen toen al snel uit bij de Perslijst, nu PR-Dashboard. Doorslaggevend in onze pitch waren ook de kosten. Deze waren heel helder en een stuk lager dan de andere aanbieders. Verder verliepen de contacten tijdens het verkooptraject erg prettig. Vandaar dat we destijds voor het verzendsysteem van PR-Dashboard hebben gekozen.”

Danielle maakt met haar collega persvoorlichters bij FNV al ruim vijf jaar gebruik van PR-Dashboard. Ze omschrijft het systeem in drie woorden: gebruiksvriendelijk, eenvoudig en uitgebreid.

Gebruiksvriendelijk

“Het systeem is heel overzichtelijk en in een paar stappen uit te leggen. Als er nieuwe medewerkers komen, dan hebben zij dit systeem altijd heel snel onder de knie.”

Perscontacten

“Het grote voordeel van PR-Dashboard is dat de perscontacten goed onderhouden worden. Ze zijn erg actueel. Ik zal een voorbeeld geven, ik verstuur zelf veel berichten over zorg en welzijnen heb daarvoor een aantal lijsten. Af en toe doe ik weer eens een nieuwe zoekopdracht om mijn lijst weer actueel te maken. Blijkbaar plaatsen media als LINDA. en &C ook steeds meer artikelen over zorg en welzijn op hun online platforms. Ik had daar in eerste instantie niet aan gedacht, maar toen ik weer een perslijst opstelde en dus een zoekopdracht hiervoor gaf, kwamen zij op mijn lijst naar voren. De betreffende redacteuren hadden zichzelf dus aangemeld voor de rubriek zorg en welzijn. Wel zo prettig dat ze dus vanzelf in mijn zoekopdracht naar voren kwamen. En wat bleek. Het eerst volgende bericht wat ik verstuurde werd door allebei gepubliceerd!”

Afmelding

Een klein nadeel is wel dat wij vanuit FNV heel veel persberichten versturen en soms meld een journalist zich naar aanleiding van een bericht af voor onze verzendlijst, omdat een onderwerp hem niet aanspreekt. De mogelijkheid van afmelden is uiteraard goed, dit voorkomt dat je journalisten onnodig lastig valt. Maar het zou prettiger zijn als je per topic kunt afmelden. Want nu meldt een journalist zich soms onbedoeld voor alle persberichten af. Wij bellen die persoon dan met de vraag waarom hij wil afmelden. Dat werkt goed, maar kost wel veel tijd. We hebben overigens wel een duidelijke disclaimer in onze berichten die dit euvel zou moeten voorkomen, maar die wordt blijkbaar niet goed genoeg gelezen.”

Prettig contact

“Het contact met PR-Dashboard is heel persoonlijk en daardoor erg prettig. We worden snel geholpen als er vragen zijn. Dat contact begint meestal via de chatfunctie in het systeem en verloopt dan daarna via mail of telefonisch. In ons vak werk je uiteraard met strakke deadlines. Als we een vraag hebben is dat meestal op het moment dat we een persbericht moeten verzenden, dus daar is altijd haast bij geboden. De mensen van PR-Dashboard snappen dat en reageren heel snel en accuraat.”

Een tip voor PR-Dashboard?

“Ik zou nog gerichter mails willen ontvangen van PR-Dashboard met daarin updates of afmeldingen die betrekking hebben op mijn perslijsten. Nu moet je die zelf bekijken op de inlogpagina van het systeem. Maar als ik inlog, moet ik een persbericht klaar zetten voor verzending en ben ik meer bezig met de waan van de dag. Dan heb ik vaak geen tijd of rust om die mutaties door te nemen. Af en toe een mail hierover zou voor mij werken. Maar ik heb geen idee of dat kan natuurlijk.”

 

Danielle van Essen, FNV

Dit artikel is afkomstig uit de PR-Newsletter. Wil je deze nieuwsbrief ook ontvangen? Meld je aan. Zet in je mail ook je naam, bedrijfsnaam en eventueel telefoonnummer.