22 juli 2021

“De statistieken maken mijn PR-werk veel inzichtelijker”

 “De statistieken maken mijn PR-werk veel inzichtelijker”

Udo Feitsma is woordvoerder en persvoorlichter bij het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. Dit museumpark telt 44 hectare met ongeveer 90 historische gebouwen die de geschiedenis van het alledaagse leven in ons land weergeeft. Udo heeft in zijn functie bijna dagelijks contact met de pers; over plannen van het park, de collectie, evenementen of nieuwe bezienswaardigheden.

IJssalon in de media
Onlangs opende het Nederlands Openluchtmuseum de deuren van een nieuwe ijssalon in het park: IJssalon Venezia. Het bijzondere aan de salon is dat het een zorgvuldig gereconstrueerde versie is van Venezia, zoals dit er in de jaren zestig in Utrecht uitzag. In de salon worden zeven soorten ambachtelijke smaken van vroeger verkocht. Udo ontwikkelde voor de opening van de ijssalon een PR-strategie waaronder een persbericht dat hij verstuurde via het verzendsysteem van PR-Dashboard: “Het bericht is enorm goed opgepakt door de pers”, vertelt Udo. “Er waren diverse items op de regionale tv-zenders en heel veel artikelen in regionale en landelijke kranten, van de Gelderlander tot Trouw. Daarnaast is er ook online enorm veel aandacht aan het nieuwsitem besteed. Uiteraard heb ik voor dit persbericht mijn perslijsten gefilterd om precies de goede doelgroep van journalisten te bereiken. In het verzendsysteem van PR-Dashboard kan dit heel eenvoudig.”

Inzichtelijke statistieken
Het Openluchtmuseum werkt al sinds 2017 met PR-Dashboard. Udo: “Sindsdien zijn er 279 persberichten verstuurd zag ik in het systeem. Het is zo fijn dat je al dat soort gegevens voor handen hebt. Je kunt heel goed zien wat er allemaal op PR-gebied gebeurt; zowel in je eigen organisatie als bij de media. Voorheen waren statistieken voor mij minimaal. Ik kon alleen bijhouden naar wie ik een bericht verstuurde en wie er uiteindelijk iets plaatste. Nu kan ik ook zien wanneer een bericht geopend wordt, door wie en wie de bijlage heeft gedownload. Je bent dus altijd op de hoogte. Het is erg leerzaam om te zien dat bijvoorbeeld een persbericht vaak wordt geopend, maar er vervolgens niets wordt gepubliceerd. Dan ga ik even nabellen.”

Extern geheugen
“In 2020 ben ik bij het Openluchtmuseum komen werken, hiervoor was ik persvoorlichter bij een museum in Amsterdam. Daar werkten we met een ander systeem dat niet zo uitgebreid het verzenden monitorde, ook was er geen inzicht in de gegevens van journalisten. Toen kwam ik hier en zag deze tool. Ik was blij verrast. Het is een heel overzichtelijke manier van werken. Zeer gebruiksvriendelijk ook, vrijwel alles wijst zich vanzelf. Door de software van PR-Dashboard hoef ik niet meer geheel op mijn eigen geheugen te vertrouwen. Al mijn contacten staan in de database met uitgebreide informatie per contact; wie is het, het interessegebied, de social media kanalen en meer. Het voelt echt een beetje als mijn externe geheugen.”

Persoonlijk contact
“Alhoewel het eigenlijk niet nodig was heb ik in het begin toch eens met Jeroen van PR-Dashboard afgesproken. Ik ben een echte PR-man en zoek altijd naar de persoonlijke contacten. Het werkt prettiger als je de persoon achter een medium of softwaretool kent. En hoewel ik dacht al heel goed met de database en het verzendsysteem te werken, wees Jeroen mij tijdens dat gesprek toch nog op veel meer opties dan ik gezien had.”

PR-Dashboard faciliteert mijn PR-werk
“Ik beheer mijn mediacontacten in eigen contactlijsten. Ik heb een landelijke perslijst, een regionale en heel veel nichelijsten voor kleine berichten. Zoals ik al zei is persoonlijk contact essentieel en de échte basis voor mijn PR-werk. Maar PR-Dashboard faciliteert mij enorm. Ik kan zelfs persoonlijke aantekeningen maken bij contacten, dat maakt live-contact gemakkelijker. Ik weet bijvoorbeeld wanneer iemand met vakantie is geweest, dat noteer ik in de notities en daar vraag ik naar bij het eerstvolgende contact. Verder is het verzenden via het verzendsysteem erg efficiënt en is ook de mediamonitoring handig. Bovendien heb ik een abonnement op Buzzcovery, zo kan ik dus zien waar journalisten over schrijven.”

Snel antwoord
“Ik zou graag nog meer tijd hebben om met PR-Dashboard te werken en de tool helemaal te doorgronden. Er zijn zoveel mogelijkheden en handigheidjes. Helaas laat de realiteit van een werkdag dat niet toe. Maar gelukkig is er een chatfunctie waarmee je heel eenvoudig vragen kunt stellen. Er komt altijd snel een antwoord. Ze snappen dat ik op dat moment verder moet in verband met een deadline. Verder is de homepage heel nuttig. Daar probeer ik regelmatig op te kijken. Je ziet in één oogopslag welke gegevens gewijzigd zijn en zo houd je je verzendlijsten altijd up-to-date.”