06 december 2021

Kunstmatige intelligentie ingezet voor nieuws monitoring: RTV Monitor

Nieuwe koppeling PR-Dashboard en RTV Monitor

Radio- en televisieprogramma’s, podcasts & politieke debatten die nieuws bevatten; hoe kun je die allemaal monitoren op inhoud? RTV Monitor doet het: de dienst monitort op intelligente wijze alle Nederlandse audiovisuele nieuwsmedia, 24/7. Nieuwsberichten worden opgenomen en automatisch (live) omgezet in tekst: transcriberen noemen we dat. Hierdoor zijn onderwerpen en personen die belangrijk zijn voor een organisatie direct vindbaar. René Wijne, accountmanager bij RTV Monitor, vertelt over het systeem, kunstmatige intelligentie en de samenwerking met PR-Dashboard.

Door gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) zoals een eigen ontwikkeld Speech To Text systeem, tekstherkenning (OCR) en objectherkenning, mist RTV Monitor bijna niets. Door deze unieke technieken is het mogelijk om binnen één systeem, een zo compleet mogelijk resultaat te genereren voor onze opdrachtgevers. “Dat maakt ons uniek in Europa. We monitoren voor veel bedrijven in Nederland en België, waaronder verschillende ministeries, wederverkopers en redacties. Bovendien hebben we een samenwerkingsverband met het Oostenrijkse Persbureau APA, waarin we radio, televisie en podcasts uitschrijven in het Duits-Oostenrijks.”

In no time tekst en beeld gekoppeld
“We starten altijd met het opstellen van query’s met de klant. Query’s zijn zoekopdrachten die aan een database worden gegeven om een bepaalde actie uit te voeren en potentieel gegevens teruggeeft. Het opstellen hiervan is lastig: woorden kunnen verschillende betekenissen hebben. Zo betekent ‘Action’, van de winkelketen, iets anders dan het woord ‘action’; de Engelse vertaling van actie. Meestal stellen wij de query’s voor de klant op. Als de klant dit zelf doet, controleren wij de bestaande query’s in het systeem zodat we kunnen zorgen voor zo min mogelijk ruis.”

Geschikt voor alle audiovisuele content

Zodra de query’s goed staan ingesteld, gaat het systeem zijn werk doen. “Ons systeem is geschikt voor audiovisuele content. Hierdoor kunnen wij content monitoren die is gepubliceerd via zowel de radio, als televisie en podcasts. Voor tv doen we dit bijvoorbeeld met behulp van Teletekst, dat onderaan het beeld loopt. Als in een video de naam ‘Jan Jansen’ wordt genoemd, herkent ons systeem het naambordje uit de video met dezelfde naam. In het transcript wat wij maken, koppelen we al die gegevens en maken er één geheel van. Daar zijn wij heel sterk in.”

Realtime en handmatige bewerkingen
RTV Monitor levert twee diensten: real-time updates en handmatige bewerking. “Met real-time updates versturen wij binnen enkele minuten een item naar een klant met een korte tekst (5 á 10 regels) en het bijbehorende fragment. De klant is dus altijd up-to-date. Daarnaast leveren wij ook handmatige bewerking van content. We luisteren het hele fragment af en onze redacteuren maken daar een samenvatting van. Deze koppelen we vervolgens aan het fragment waarin de klant, of de zoekopdracht, wordt genoemd. Voor ministeries werkt dit heel erg goed. We halen alle ruis eruit en alleen relevante zaken blijven staan.”

Samenwerking RTV Monitor en PR-Dashboard
“We merkten bij veel kleinere organisaties dat ze niet altijd weten wanneer, waar en hoe ze worden genoemd in het nieuws. Vaak is het rechtstreeks inschakelen van onze monitoringtool niet haalbaar. Maar als dit geregeld kan worden door een overkoepelende organisatie en we samen onze krachten bundelen, is dit wel mogelijk. Toen een collega zag dat PR-Dashboard ontzettend veel persberichten namens kleine organisaties verstuurde, zagen wij een samenwerking met PR-Dashboard zeker zitten. Zo helpen we samen ook de kleinere organisaties verder op weg.”

De koppeling
“Onze samenwerking ging van start met een test en inmiddels is er een koppeling gemaakt waarbij gebruikers van PR-Dashboard in het verzendsysteem RTV Monitor kunnen aanvinken waardoor wij het persbericht ook ontvangen. Vervolgens kunnen wij zien wat de beste query is en gaan monitoren.”

Mediawaarde en RTV Monitor
RTV Monitor geeft geen mediawaarde aan. “Het is heel simpel, wij doen het niet. Mediawaarde zegt niet zoveel, we geven daarom objectief inzicht in bereik- en kijkcijfers. Wat ons betreft is het belangrijkste om antwoorden te krijgen op de vragen: wat wil je bereiken, wat wil je naar buiten brengen en is dat gelukt?” Meer weten over mediawaarde? Lees dan dit artikel.

Blijven ontwikkelen
De diensten en producten van RTV Monitor ontwikkelen nog elke dag. “En dat is fascinerend. We hebben echt een uniek product. We werken veel met kunstmatige intelligentie en willen dit steeds meer toepassen. We gaan AI bijvoorbeeld ook gebruiken voor het nog beter bundelen van samenvattingen en het herkennen van fragmenten. Ook hopen we bij meer nieuwsredacties binnen te komen, die van ons systeem gebruik maken zodat ze snel en gemakkelijk quotes of fragmenten terug kunnen vinden om die weer te gebruiken voor hun uitzendingen.”

Logo detectie
Binnenkort komt RTV Monitor met een nieuwe intelligente uitbreiding: logo detectie. “Hiermee kunnen wij op tv zien waar en wanneer logo’s van bedrijven zijn getoond. We zijn hier erg trots op.”

Aanbieding voor abonnees van PR-Dashboard
Wil jij als gebruiker van PR-Dashboard kennis maken met RTV Monitor? Maak dan nu gebruik van de introductie-actie: gedurende 2 maanden voor slechtst €99! Meld je hier aan.


René Wijne